I dag blev det simmis för Sigge, Emil har haft lite hosta så han fick avstå. Emils hosta är nog ingen fara, men vi tyckte det var bäst att han fick stanna hemma från badhuset.  Jag fick den stora äran att följa med Sigge och det var riktigt skönt, 34 grader i vattnet och bara 5-6 barn.  Sigge är riktigt duktig och försöker hela tiden ta sig framåt i vattnet. Det skulle inte förvåna mig om han snart tar ett par simtag.

Efter simmis handlade vi lite och köpte bl.a.  ett paket frusna blåbär, vi valde paketet med ekologiska bär. I bilen hem kunde jag inte riktigt förstå vad som menas med ekologiska blåbär. De växer ju i skogen och borde väl alltid vara ekologiska. Jag var tvungen att googla lite när jag kom hem. ”Ekologiska blåbär ska uppfylla KRAVs regler för vildväxande produktion. Det innebär bland annat att det ska finnas dokumentation om var bären är plockade och att de ska märkas så att man kan gå tillbaka och ta reda på varifrån bären kommer genom alla led.

Andra regler för ekologiska vildväxande bär handlar om gödsling och sprutning av skogen, avstånd från hårt trafikerad väg, nedfall av andra föroreningar och ceciumhalt. Det är också viktigt att skogplantor, som har behandlats med kemiska bekämpningsmedel, inte får ha planterats i området under de senaste tre åren.”

Hemma läste jag lite nogrannare på paketet och det stod att blåbärens ursprungsland är Sverige, men producerade i Polen. De har tydligen fått fraktas runt lite och då undrar man var det ekologiska tog vägen…

