KlätterställningNu har vi förevigat klätterställningen, Emil gillar verkligen att åka utför kanan.Vi har fått lite pudersnö och det går bra att åka lite pulka också. När vi nu tillbringat några dagar här i Stockholm och lagom börjar längta hem igen så dyker mamman upp och överraskar. Hon hade helt enkelt bokat in sig på ett flyg i går morse och tagit några dagars semester. Detta visade sig vara planerat för hon hade dessutom skaffat biljetter till Hamburger börs dit hon tog med mig i går. Vi såg Joe Labero magic show, vilket var riktigt bra. KlättrareBarnen var hemma hos farmor medan vi åt och drack gott. Jag måste erkänna att jag var lite orolig då Sigge varit väldigt pappig och blivit ledsen så fort jag försvunnit ur hans synfält. När jag lämnade dem så satt han och åt, vilket är något viktigare än att sakna pappa. De hade haft det bra och sov gott när vi kom hem. På morgonen var det två mycket överaskade barn som fick träffa sin mamma.

Jag har inte kunnat släppa det här med handikapptoaletter. Hur är det egentligen tänkt med signalsystemet? Min första tanke är naturligtvis att det är kopplat till en larmcentral och om någon trycker på knappen så kommer en utryckning inom några minuter. Men om  jag sansar mig lite och inser att knappen kan vara tänkt för att en funktionshindrad person ska kunna tillkalla sin assistent eller någon hjälpreda som är i personens sällskap.

Varför sitter det då knappar nere vid golvet? Det bör ju vara till för att kalla på hjälp om man ramlat omkull och inte kan ta sig upp för egen maskin. Vem är det då som skall hjälpa till, detta kan ju hända även om personen i fråga inte har någon hjälp med sig. Vet personalen på t.ex. en vägkrog om vad de ska göra om det signaleras från toaletten? Vet alla funktionshindrade vad de kan förväntas få för hjälp om de trycker på knappen? Bör jag som förbipasserande gäst veta hur jag ska agera? Eller är det så att en handikapptoalett byggs enligt en byggnorm som placerar knapparna på diverse olika ställen utan att någon egentligen vet varför? Någon som kan förklara varför knapparna sitter där de gör? Lämna gärna en kommentar här på bloggen.

