Vilken härlig dag vi har haft idag! På förmiddagen gav sig hela familjen ut på en promenad i det stickiga snöfallet. Grabbgänget började med att hänga upp talgbollar till de försummade småfåglarna. Jag undrar om det ens tänker komma några fåglar nu eftersom de inte fått mat tidigare i år. Förra året så var vår fågelservering minst femstjärnig och det var massor av fåglar här och så två väldigt roliga ekorrar.

Flickgänget, Mika och jag, gav oss iväg på en promenad och hamnade uppe hos mormor och x-tra morfar. Grabbarna följde spåren efter Mikas vagn så de kom också dit så småningom.

Eftermiddagen tillbringade Anders och Sigge på Ica Maxi där de storhandlade och fikade. Glass till Sigge och det obligatoriska kaffet och  ett wienerbröd till Anders. Och så säger de att det är jobbigt att handla, jo jag tackar jag.

Själv var jag kvar hemma med Emil och Mika vilket stundom kan vara nog så underhållande. Emil höll till vid vasken och lekte båt   med en massa olika grejer medans jag väckte Mika ur sin skönshetssömn. Inte undra på att hon är så bedårande vacker så mycket som hon sover. Är dock osäker att det skulle påverka min egen skönhet i positiv riktning om jag sov mer, det vore nog att hoppas på för mycket.

Rätt som det är säger Emil att han ska bada och så börjar han klä av sig. Självklart tror jag att han tänker sätta sig i duschkabinen och bad eftersom vi tyvärr inte äger något badkar. Men ack så fel jag har, ungen klär av sig och tar ett stort kliv ner i vasken!

Enligt Emil så badade fåret Shauns ägare, gubben eller Bonden, i vasken när han inte hade något varmvatten kvar i badkaret. Det var tydligen fåren som tagit allt varmvatten när de skulle bada i fårbadet. Så kan det vara.

I en timme och en kvart badade Emil i vasken, han provad flytförmågan hos diverse olika prylar och trivdes verkligen som fisken i vattnet. Jag frågade om han ville ha ett riktigt badkar och det ville han verkligen ha. Känner att det är på tiden att vi bygger ut vårt lilla hus så vi får ett ordentligt badrum med ett stort badkar. Bebisar kan man ju bada i vasken men fyraåringar borde verkligen få leka i ett riktigt badkar.

När han ändå badade passade han på att tvätta sig också. Diskborste och så lite Yes-diskmedel verkade fungera fint. Tur att det inte blir vaskbad så ofta för jag misstänker att huden inte skulle gilla det i längden. Men en gång är ju ingen gång…..

Medans Emil badade matade jag Mika som åt gröt till mellis. Den tjejen gillar verkligen mat precis som hennes bröder. När gröten var uppäten tog vi upp Emil ur vasken och efter en snabb dusch i den vanliga duschkabien tog vi itu med förlängningen av Emils säng. Han har ju blivit så lång och det var verkligen på tiden att vi monterade ner en sida av växa sängen så den blev längre. Det tog ett tag innan vi begrep hur vi skulle göra och vi fick ta lite hjälp av storhandlarna som åtevänt hem. Emil  var mycket behjälplig och skruvad lite här och där tills han till slut bestämde sig för att bygga om Sigges säng till ett sjukhus. Sigge var inte så där jätteimpad utan ville behålla sin säng som just en säng och ingenting annat. Då förklarade Emil så fint för Sigge att man behöver ett sjukhus om man bryter benet och det var ju helt sant.

Under meckandet med Emils säng låg Mika på mage i sin säng och roade sig med att beundra vårt arbete. Hon blev så imponerad att hon ställde sig på knä mot kanten på sin säng. Pust, det var inget annat att göra än att sänka hennes botten så hon inte får för sig att klättra ur sängen och landa på det hårda golvet. Sigge var behjälplig med att skruva ur skruvarna och kolla om Mikas larm verkligen fungerade som det skulle.

När sängarna var fixade, barnen fått mat, pyjamas på sig, välling i magarna och var nattade spelade Anders och jag bridge med Mormor och X-tra morfar. Vi är ju bara nybörjare men får superbra vägledning så det är faktiskt jättekul att spela. Anders hade gjort en väldigt god paj med tomater, basilika och en massa god ost i som vi mumsade i oss innan vi hängav oss åt kortspelet.

/Susan

