I torsdags fick vi fint besök här hemma. Det var våra ”fodervärdsbarn” som gästade oss och vi har verkligen inte tagit hand om dem så väl de senaste åren så det var härligt att äntligen träffas igen. Kajsa kom med tåget från Göteborg och blev upplockad på vägen av Danne, Caroline och Marlene som kom med husvagn. Tiden gick alldeles för fort och det regnade på tok för mycket. Men vi hann prata av oss ordentligt och träffa alla deras härliga Border Collies. Igår for de hem igen och det blev lite tyst här hemma….. Äsch jag skojade bara, här var fullt blås som vanligt men på en annan lite lägre nivå, åtminstone åldersmässigt.

Idag steg vi upp tidigt för att påbörja vår resa till grannlandet Danmark. Redan klockan åtta var vi ute vid bilen och började packa in alla barnen, packningen och oss själva. Rekord! Vi startade färden mot Ängeholm nio minuter över åtta vilket var sju minuter FÖRE planerade avresetid.

Vid tåget fick vi vänta lite på Nina, Jocke, Theo och Ville som gled in en minut innan tåget skulle gå. Vi hade hjärtat i halsgropen men de verkade helt lugna. Det var ju gott om tid…..

Sigge gillade tågresan, han kommenterade allt som hände och så njöt han för fulla muggar.

När vi anlänt till Helsingborg tog vi oss till båtarna för vidare färd mot Danmark. Barnen tyckte det var spännande att åka båt. Själv tycker jag att stora båtar är otrevliga för jag blir alltid sjösjuk. Men resan över sundet tar bara 20 min så det klarar även jag av med hedern i behåll. Linus passade på att ta sin fm-lur där han satt i selen på min mage. Riktigt mysig var det.

När vi kommit i land började vi med att strosa längs gågatan där alla eller åtminstone de flesta affärer ligger.   Vid slutet av gågatan träffade vi två hästar som drog en stor vagn. De bjöd på en gratis rundtur på 15 min vilket vi naturligtvis nappade på. Jocke, Ville, Anders och Linus avstod, mest för att småpojkarna var hungriga men sen tror jag Anders var lite rädd också. Hästar är ju inte riktigt hans grej om man så säger.

Theo, Emil, Sigge och Mika njöt av turen och tyckte att det var jättekul. Hästarna var riktigt coola, det var ju fullt av folk på gatorna och det enda som fick dem att skutta till lite var en man som drog en väska efter sig på kullerstenarna. I slutet av turen började det regna och när vi var klara kom det flera riktiga skurar. Men då hade vi anslutit oss till killarna som satt under stora parasoller på en uteservering. De stora killarna drack öl och de små åt medhavd lunch. Schysst fördelning tyckte nog samtliga inblandade.

När regnet drog vidare gjorde vi likaså. Vi tog oss till torget för att vi andra också skulle få något gott att dricka och lite lunch. Solen sken och det blev riktigt, riktigt varmt och skönt.

Det blev, naturligtvis, korv med bröd. Barnen föredrog den svenska varianten medan vi vuxna frossade i de röda goa korvarna.

Mika tyckte att det var ett synnerligen bra sätt att äta korv på. Med en otrolig koncentration och precision såg hon till att applicera ketchup och lite senap på sin korv.

Utan att spilla en droppe tog hon sen en stor mumsbit av korven.

Och så doppa en gång till och så en stor tugga och så….. Ja ni fattar va?

Sigge njöt också av korv medan Emil valde att äta toast till lunch. I bakgrunden ligger Ville och Linus i sina vagnar och sover middag.

Medan vi vuxna satt i solen och njöt av vår semester passade killarna på att roa sig i fontänen. Lite blöta blev de men mest glada. Sen träffade de tre tjejer som blåste såpbubblor, en lång stund jagade de bubblor och hade väldigt skoj.

Efter en lång härlig dag tog vi båten tillbaka till Sverige och sen Pågatåget till Ängelholm. När tåget kom in på stationen i Helsingborg föste personal över oss som väntade till andra sidan perrongen för de skulle ha av en massa MFF supportrar som skulle till Olympia för att se på fotboll och heja på sitt lag. Supportrarna ropade i kör; HATA HELSINGBORG. Trist inställning tycker jag men de verkade ju nöjda.

Tågresan gick bra, barnen var fortfarande på gott humör även om de var jättetrötta. När vi kom fram till Ängelholm ösregnade det så vi fick springa till bilen och var ganska blöta innan alla var installerade på sina platser.

Mika somnade i bilen och grabbarna längst bak kivades lite innan orken tog slut och de tystnade. Det var en härlig dag  och som vanligt är det bara roligt att vara på resande fot med barnen. De är så goa, så underhållande, så härliga, så glada, så uthålliga, så busiga och så sällskapliga. Det var ett utmattat gäng som somnade bums när de lagt sig i sina sängar.