För att det inte ska bli några missförstånd är det väl bäst att redan nu förklara vilken kung rubriken syftar på. Det är vår underbara och älskade husvagn, en gammal TEC med barnkammare och ett gammalt förtält som läcker när det regnar för mycket. Silver Sara är vår fina stora bil som numera drar Kungen när vi är ute på äventyr. Så nu var det klarlagt, ingen plats för missförstånd.

Det tog flera dagar innan Kungen var färdigpackad och ändå glömde vi en del viktiga och en del oviktiga saker. När alla barnen äntligen satt fastspända i bilen styrde vi kosan mot Österlen. Målet var Vik där vi skulle hälsa på Bengt och Britt-Marie och deras härliga hund Jalle som är Ajax bror. Superhärligt att återse hela familjen, dessutom var deras dotter Mia där med sina barn Axel och lilla Viktor. Oj vad barnen hade roligt ihop, de fann varandra direkt och det var full fart mest hela tiden. Vi vuxna hann med att prata ifatt, det var ett tag sen sist om man säger så eller rättare sagt så var det fyra barn sen sist.

Vi ställde upp Kungen bredvid äppelodlingen med utsikt över havet, kunde inte vara bättre. Solen jobbade för högtryck under våra två dagar i Vik, vår regnbleka hud bytte färg och blev så där vackert sommarbrun.

Vi kunde sitta ute och äta och Mika var som vanligt först på plats, hon är alltid på hugget när det vankas mat. Att vänta tills alla är på plats är inte att tänka på.

En lång promenad ner till havet blev det på onsdag förmiddagen. Fiskarna hade kommit in med sin fångst, ett lass torsk och Emil var lite impad, men bara lite. Han förklarade att han skulle fiska upp en gädda, en jättestor, mycket större än fiskarnas torskar.

Kvällen tillbringade vi i trädgården där vi åt en härlig middag med grillad kalkon på menyn. Mums vad gott det var. Barnen åt kalkonkorv och det var nöjda och tyckte att det var gott.

När vi lagt barnen återvände vi till trädgården för lite kaffe och glass och trevlig samvaro. Det blev sent innan vi kom i säng, mätta och belåtna.

Barnen älskar att sova i Kungen. Sigge ville gå och lägga sig direkt när vi kom fram till Vik, att det var mitt på dagen spelade absolut ingen roll. Antalet barn är inte i symbios med antalet sängar i husvagnen så Sigge och Mika får sova skavfötters vilket de trivs bra med. Fast det blir ju en hel del bus innan sömnen infinner sig och tystnaden lägger sig över barnkammaren.

Danka är också med på semestern medan Ajax roar sig hos Jocke och Nina. Jag hoppas att han sköter sig ordentligt så att han är välkommen tillbaka. Åker vi någonstans brukar vi antingen ta med alla hundarna eller ingen, det är sällan en får följa med. Det märks på Danka som inte åt någon mat alls de två första dagarna, hon hade fullt upp med att hålla koll på allt och alla. Linus var precis likadan, han vägrade äta den dyra fina barnmaten som Anders inhandlat till honom. Några skedar gick ner men sen var det stopp. Nu äter han all mat som serveras, han har funnit sig tillrätta med campinglivet och verkar numera trivas riktigt bra.

Efter två dagar hos Bengt och Britt-Marie packade vi ihop och for till Ystad. I hällregn parkerade vi Kungen på en camping och reste förtältet. Sen vi kom har det regnat nästan hela tiden, det är lerigt och blött överallt. Inte optimalt när man bor i en liten husvagn med fyra barn och en hund, men det går.

Sigge är lycklig för han längtade till en riktigt camping där det fanns massor av husvagnar. Han har fått duscha i pengaduschen där man stoppar i en krona för att få varmt vatten i en minut, han har fått cykla runt hela campingen och sova i sin husvagnssäng. Lyckan är total trots regnet. Emil är salig för han har fiskat med Anders hela kvällen, i regnet. Någon fisk blev det inte men Emil berättade om hur han hade haft en fisk på kroken flera gånger men den hoppade av. Det var en stor silvrig fisk på en meter….

Nu sover alla barnen gott i sina sängar. I går natt hittade inte Anders Emil i sin säng när han var in och kollade till barnen. Det visade sig att Emil smugit ner och lagt sig bredvid Sigge i hans säng. Tätt ihop låg de och snarkade med Mika i andra änden av sängen, trångt men härligt.När de vaknade på morgonen hade Sigge kissat på sig så det blev dusch för samtliga inblandade och sen fick jag roa mig i tvättstugan hela eftermiddagen. När jag kom tillbaka hade Anders låtit Linus äta spagetti själv så han var totalt inkletad i mat och orangefärgad i hela ansiktet. Har man kladdat ner får man ta rätt på det också så jag skickade Anders och Linus till skötrummet för allmän sanering och bad av lillebror. När de kom tillbaka var lillebror ren och fin igen.

I morgon hoppas vi att det kan bli en tur in till Ystad för lite turistande och på söndag blir det nog hemfärd för enligt yr.no ska det vara uppehåll då. Man får vara glad för det lilla.