….ja mycket roligare än så blev det faktiskt inte idag.

Jag tog med mig Emil och Mika till tandläkaren, min alltså, det var jag som skulle på undersökning. Motvilligt, för jag gillar inte tandläkare även om just min är en pärla. Jag försökte övertala Emil att vi skulle gå och handla kläder istället men han vägrade och sa bestämt att vi först måste gå till tandläkaren. Undersökningen gick bra även om det visade sig att jag hade ett litet hål i en tand, så det blir ytterligare ett besök inom en snar framtid.

När tandläkaren frågade barnen om mamman använde tandtråd varje dag blev de helt tysta och han muttrade något om att man alltid får höra sanningen från barn och fyllon. Jo hej hopp, visst vet jag att man ska använda tandtråd varje dag men det är en helt annan sak att verkligen göra det. Är det någon, ärligt talat, som verkligen använder tandtråd VARJE dag?

Sen fortsatte vi till Synsam för Emil tyckte att hans glasögon behövde fixas till lite, de gled ner på näsan. Han är så cool den killen så han går in på Synsam, tar en nummerlapp och när det är hans tur förklarar han precis vad det är för problem och så fixar de till det åt honom. Själv koncentrerade jag mig på Mika som höll på att tömma hela vatten automaten för hon tyckte det var så roligt med bubblorna i vattnet.

Nästa stop blev djuraffären där vi beundrade små sköldpaddor men när Emil diskuterat med personalen hur man ska sköta om dem så insåg även han att det var ganska mycket jobb. Men ett akvarium vill han ju ändå ha, helst en kanin men så länge våra jakthundar bor kvar hemma så är nog fiskar ett bättre och mindre blodigt alternativ.

Vår utflykt avslutade vi på Ica-Maxi där Emil sprang runt som en galning och hämtade alla varor jag bad honom om och Mika satt i vagnen och scannade. Själv var jag chaufför och listläsare, en lagom arbetsam uppgift.

Eftermiddagen ägnades åt Mario Kart och killarna har blivit rena rama proffsen på att köra racerbilar. Själv är jag ruskigt medelmåttig eller till och med sämre. Måste nog träna lite i smyg så jag kan ge grabbarna en match.

Lite sorgligt är att granen börjar tappa alla sina barr, men den är fortfarande tillräckligt grön för att bo kvar inomhus. Jag vill alltid ha kvar den så länge som möjligt, liksom suga ur all julglädje ur den innan det är dags att skiljas. Anders däremot tycker att man skulle kunna skicka ut den dagen efter julafton.

Men hur kan man bara vilja kasta ut en så här fin gran som barnen så omsorgsfullt dekorerat?

Nej, stanna kvar granen, stanna kvar julen säger jag.

