Mitt i natten ropade Mika att det var problem med hennes pyjamasbyxor. Hon brukar i stort sett aldrig ropa på oss utan sova gott hela natten lång. Jag smög in i barnens rum och famlade mig fram till Mikas säng och frågar vad det är för problem. Pyjamasbyxorna blöta säger hon med en trött liten röst. Mm, det lilla barnet hade tydligen kissat på sig för att någon glömt kolla om hon hade blöja på sig när hon la sig. Trött mamma frågar lilla barnet: – Glömde du sätta på dig blöjan igår älskling? Varpå det lilla barnet svarar: -Ja, Mika glömde blöjan, tokigt.

Det fick bli en snabbdusch och resten av natten fick hon sova hos oss oansvariga föräldrar. Mika vill alltid sova i sin säng så det tarvades lite övertalning innan hon gick med på att sova hos oss. Jag orkade inte bädda om hennes säng i mörkret, det enda jag vill var ju att sova. Ikväll kom blöjan på innan hon gick och la sig så denna natt kommer hon sova riktigt gott.

En märklig dag, fullspäckad med aktiviteter och härliga händelser men samtidigt så lugn och skön. Efter en tidigt frukost for jag, Sigge och Emil till simhallen i Laholm, Anders for till Hasslöv för att spela bridgetävling och Joanna kom hem till oss för att ta hand om Linus och Mika.

När grabbarna och jag kom hem från Simmis berättade Joanna att Linus hade blivit jättearg när Anders åkte. Han hade lagt sig ner, skrikit och dunkat huvudet i golvet. Sen kröp han och la sig i soffan och där hade han blivit liggande i en halvtimme. Efter en stund hade Ajax lagt sig bredvid honom och det var nog skönt med lite sällskap när man är så arg. Han har humör vår lillebror, skulle man säga något annat så skulle man ljuga. När jag kom hem var han på toppenhumör igen så det sura går ju över så småningom även om det tar lite tid ibland.

Emil och Sigge hade blivit duschade och tvättade efter turen i simhallen och jag kände plötsligt ett väldigt behov av att klippa Ajax för han såg verkligen ut som en välanvänd toaborste i ansiktet och ett något ovårdat utegångsfår på kroppen. Fram med klippmaskinen och så satte jag igång.

Ajax är nog en av världens snällaste hundar. Han ligger bara ner på köksbordet och låter mig härja bäst jag vill med klippmaskinen. Tassarna är lite killiga men han gör inget annat än drar tassen åt sig ett par gånger sen får jag klippa klart. Här är han halvklippt, typ  ponnyklippning med päls kvar på ryggen. Lite skämmigt.

Fin blev han till slut eller åtminstone korthårig. Det går ju inte att rycka honom som man ska göra med en Russell. Pälsen är så mjuk på magen och benen så det vore rena rama djurplågeriet att trimma för hand. Så blir det när man kastrerar hundar med en brokenpäls. Ajax bryr sig inte ett dugg, han är ingen utställningshund utan världens bästa hund och då funkar det bra att bli maskinklippt.

När Linus sovit middagslur körde killarna och Mika Mario Kart. Sigge och Mika tröttnade ganska snart och övergick till att leka affär vilket är en av deras favoritlekar just nu.

Linus såg därför sin chans att äntligen få köra lite bil, han fattade tag i ratten och körde för glatta livet. Emil skulle nog kunna köra Mario Kart hur länge som helst om han bara fick. Helt koncentrerad går han in spelet och kör bana efter bana. Samtidigt kommenterar han alla banor och sin egen framfart. Det är riktigt roligt att lyssna på honom.

Om man bara är precis ett år fyllda och redan fattar hur man kör Mario Kart måste man väl bli rena rama proffset när man sen får testa på riktigt? Än så länge tycker Linus att det är roligt bara han får en chans att hålla i ratten och styra själv en stund. Att han sen inte har någon bil att köra på spelet spelar absolut ingen roll.

När Anders kom hem mötte vi alla honom i dörren för att ta emot den enorma pokalen man borde få när man blir Hasslövs mästare i bridge. Lite besvikna blev barnen när det inte fanns någon pokal att släpa runt på. Någon vinst blev det inte för Anders och hans spelpartner men de kom åtta av 25 stycken deltagande par vilket var riktigt, riktigt bra.

Emil var nog mest besviken över att Anders inte vunnit. Han kom med lite ett bra tips så att Anders ska vinna nästa tävling han är med på. Emil: -Pappa, du har ju vunnit en gång. Om du likadant som du gjorde då så kommer du vinna igen!

Ibland är livet så härligt enkelt.

Tillbaka till verkligheten för Anders som hamnade mitt i leken Hundens ben, det var bara att delta med liv och lust. När alla fått vara hund var det dags för årets första hårklippning på barnen. Sigge och Emil blev kortklippta och riktigt fina. Mika ville också bli klippt så Anders satte på klippmaskinen och råddade sen lite bak i håret på henne så hon var helt övertygad om att hon blev klippt. Snyggt tyckte hon det blev och nöjd kastade hon sig in i duschen där Sigge redan höll till. Linus slapp klippningen, han har ju inte så mycket hår är och så är han så söt i sin hockeyfrilla. Tidigare på dagen hade jag klippt alla finger- och tånaglar på alla barnen så det blev en helrenoveringsdag för helg gänget.

Själv fick jag ge mig i kast med matlagningen vilket gjorde att jag fick röja i en av kökslådorna för att hämta ett recept. Potatissoppa och ugnspannkaka blev det, en av barnens favoriträtter och de åt allihopa med god aptit.

Emil blev lite inspirerad när jag letade efter receptet till potatissoppan, efter en god stund hittade jag det i en av våra stökiga kökslådor. Han bad mig hjälpa honom skriva jordgubbe, mixer, salt, mjölk och glas. Rubriken blev ; Emils recept, eftersom det var han som hade hittat på det. Man ska helt enkelt, precis som det framgår av receptet ovan, mixa jordgubbar med mjölk, tillsätta lite salt och så hälla upp det i ett glas.

Barnen tittade på Emils favoritprogram SOS Vilda Djur så det blev en halvtimmes senare läggning än vanligt. Halv åtta var dock alla i säng och det dröjde inte många minuter förrän hela gänget sov gott.

Har plockat fram lite kläder inför morgondagen då skolan drar igång igen, Sigges dagis har planeringsdag så han får följa med oss till Alla-Kyrkis. Fullfart igen, välkommen vardag!/Susan

