För första gången i mitt liv har jag känt att åldern på något märkligt vis kommit ifatt mig. 28 år har alltid varit min ålder, trivsamt och så där lagom ansvarslöst. Men idag var jag hos Susanne på Synsam och fick min dom – jag är gammal och om jag ska se ordentligt med mina linser så behöver jag läsglasögon när jag ska läsa. Men herre gud eller någon annan lämplig, det kan ju bara inte vara sant. Har inte vant mig vid tanken än utan beslutat mig för att sluta läsa. Så får det bli, en enkel och okomplicerad lösning.

Fast vid närmare eftertanke så gillar jag ju att läsa, jättemycket faktiskt. Avvaktar nog samtal från Susanne, hon skulle beställa hem två nya sorters linser som jag skulle få prova. När de är utprovade får jag se hur det blir med den framtida läsningen. Men jag kan bara inte förstå hur det har gått till. När blev jag gammal? Och var är all klokhet som borde medfölja den höga åldern?

En tröst är i alla fall att jag inte är gråhårig, än.

Något annat jag har väldigt svårt att förstå, och det hänger ihop lite med åldern, är hur mina små barn kunnat bli så stora och så fort. Det här är -09 och Emil ligger och gosar med Mika i våra sängar. De är ju så små! Vad hände och hur?!

Samma år och så är det Sigge och Mika. Fattar ni? En ytte-pytte mika och en lill-Sigge. Nu är ju Sigge en stor och stark kille med åsikter om det mesta. Han är otroligt envis, gosig, uppstudsig, blyg, rar och rolig. Och så Mika, tjejen som alltid säger; Mika fixar! Och hon gör det också, fixar allt. Stor är hon som person men fortfarande en lättviktare i kilo mätt.

Och så Limpe-lus som går omkring som en riktig skånsk godsägare, putar med magen och har händerna knäppta över densamma. Han är för härligt trots sin korta stubin och stundtals suriga inställning till saker och ting.

Jag kan inte heller förstå hur människor medvetet kan göra illa varandra. Utföra handlingar som skadar andra för att må bättre själv. Märkligt agerande men det finns överallt. Inte undra på att det blir krig.

Det är så mycket jag inte förstår. Men jag är i alla fall inte gråhårig, än. /Susan

