Igår var det helt omöjligt att komma åt datorn för att skriva i bloggen. Nuförtiden lider vi av en enorm datorbrist här hemma och får slåss om en ynka apparat. När Anders gjort klart det han höll på med hade jag somnat. Så kan det bli, men gott sov jag och pigg var jag när jag vaknade i morse. Så man kan väl säga att inget ont som inte har något gott med sig.

Igår hade jag en sur dag igen, måste nog skärpa till mig. Kan bara skylla mitt usla humör på för lite sömn så det blir till att krypa till kojs lite tidigare. Men trots den sura mamman hade vi ganska kul när vi var ute. Emil tog med sig sin hund Ajax och Sigge tog med Danka på vår promenad. Precis utanför vårt hus finns det en underbar backe med bokträd, honungsberget säger barnen och där sprang de runt och gömde sig för Ajax. Han fick jobba riktigt hårt för att hitta alla barnen men han hade riktigt roligt och fick springa många och långa rundor. Inte en enda gång tänkte han ge sig ut på kaninjakt, han hade helt enkelt inte tid, viktigast var ju ändå att hålla ordning på flocken.

Barnen var helt tokiga, de gömde sig i hålor, bakom träd, under löv och sen bytte de hela tiden plats med varandra och yrade runt lite allmänt. När vi skulle fortsätta promenaden rullade de nedför honungsbacken så de blev yra i huvudet och det killade i magen.

Väl hemma gav de sig i kast med papperskonst. Först klippte de snöflingor i alla möjliga former och färger. Därefter gällde det att klippa så små pappersbitar som det bara gick. Mika är riktigt flink med saxen, samtidigt som hon klipper mumlar hon; -akta fingrarna, akta fingrarna.

Jag och Linus, som inte fick klippa m och var ganska sur för det, förflyttade oss in i barnens rum och byggde med duplot istället.

När vi försvann flödade kreativiteten och vi hörde hur Mika, Sigge och Emil skrattade ute i köket. Till slut blev vi så nyfikna så vi var tvungna att gå ut och titta vad de hittat på.

De hade upptäckt att om man slickade på pappret, urk, så det blev riktigt blött så kunde man sätta fast det i ansiktet. Finurligt va? Det hade jag aldrig kommit på själv.

Emil blev en elefant och Sigge en riddare. Sen följde många skratt innan alla små papper skulle plockas upp och slängas. Pust, det tog lång tid men vi hjälptes åt allihopa, även Linus fast han bara åt upp en massa små pappersbitar. Snacka om att ha dålig smak.

Idag har jag varit pigg och glad, en god natts sömn gör ju susen som bekant!

Emil däremot mådde inte så bra på morgonkvisten, lite varm och hängig. Det visade sig att en mollusk som han hade på låret hade blivit infekterad och jättesvullen. Först tänkte jag plocka den själv och tömma ut puset och lägga på en alsolspritskompress men sen insåg jag att det inte är mammor som gör sånt utan distriktssköterskor. Så vi drog iväg till vårdcentralen hela gänget och där fick Emil stå ut med lite smärta, han skrek men blev på något bättre humör när puset var borta och alsolspritskompressen på plats.

Sen hände det inget mer idag. Jo det gjorde det väl men vi var mest lata faktiskt, och det är vi bra på barnen och jag.

Den 30 januari ska jag vara med i radion, i radio Kristianstads föräldrapanel. Oj vad det ska bli kul, måste bara behärska mig så jag inte tar över hela programmet. Ni som känner mig vet ju vilken förkärlek jag har för mikrofoner, bara jag slipper sjunga vill säga.

Dags att sova. /Susan

