Snö!! Det har snöat!! Marken är täckt av snö och alla är lyckliga, i alla fall vi som bor i vårt hus.

Det blev en tur till distriktssköterskan igen för att kolla upp Emils infekterade mollusk. Något penicillin behövdes minsann inte för svullnaden hade gått ner och inte hade han feber heller. Skönt för alla inblandade.

Vi fortsatte till vår lilla Ica butik där jag, utan att tveka en sekund, släpper lös alla självgående barn med varsin liten varuvagn. Jag läste i någon Mamma-tidning när jag var på BVC hur man ska överleva om man måste handla med sina barn. Det skulle vara mutor, hot och silvertejp i princip. Men det allra bästa var om man kunde hiva över barnen till någon barnvakt så handlingen kunde ske i lugn och ro. I mina öron låter det mer som döden, lugn och ro alltså, varför då?

Idag handlade vi ganska mycket eftersom det var så gott som tomt i skåpen därhemma.

Här följer då några tips om hur man handlar med fyra barn under sex år;

Se till att den minsta sitter stadig i kundvagnen, en stor overall och tunga kängor är perfekta för att barnen ifråga inte ska kunna klättra ur vagnen.

Se till att alla de övriga, självgående barnen, har tillgång till varsin liten kundvagn.

Samla alltid hela gänget innan ni börjar handla och gå igenom vilka regler som gäller; inte köra på någon, prata lagom högt och fråga vem som helst om det är något man inte hittar.

Sen kan man antingen skriva listor till varje barn (de behöver inte kunna läsa) och så får de på egen hand gå runt i affären och hitta ”sina” varor och hittar de inte så får de fråga sig fram, eller så ger man löpande uppdrag under själva inköpstiden.

Det positiva att handla med många små barn är att det är roligt, man har kul tillsammans, barnen lär sig var alla saker finns, hur alla grönsaker ser ut och så lär de sig konversera på ett trevligt sätt med övriga kunder i affären.

Belöna barnen med en given belöning, våra barn får alltid stanna till på leksaksavdelningen en stund när allt är inhandlat och vi är på väg mot kassan.

OM någon eller några inte sköter sig, ha ett allvarsamt samtal, peka med hela handen och tala om hur viktig den lilla personens hjälp är, att ni verkligen inte klarar er utan den. Var tydlig, förklara att det först ska handlas och sen tittas på leksaker.

Så, nu kan alla handla med några stycken små glada barn, svårare än så här är det faktiskt inte.

Snön ligger så fint på marken och på hustaken, lyser upp och vi njuter. Visserligen var det tre varma grader mitt på dan och det töade på bra men snön kämpar på. Än så länge står det 1-0 mellan snön och töandet.

Jag passade på att skotta gången till huset, det är en otroligt trevlig aktivitet tycker jag. Önskar mer snö, vill skapa skarpa kanter och virvlande gångar. Det är nog det närmaste konstnärlig jag kommer om man bortser från min besatthet av att göra snöänglar när det kommer snö, oavsett var jag befinner mig.

Vi har inte gjort någon värst nytta idag heller, det bara flyter på. Linus är ju världens soffpotatis, han somnar så fort jag sätter honom i bilstolen. Så nuförtiden tar han sig två korta lurar på förmiddagen trots att jag berättat att han bara ska sova en lång lur mitt på dagen. Struntar han fullständigt i och jag förstår honom, det är ju urskönt att sova i en varm bil när det pratas hög och lågt runt omkring.

Mat tycker han väldigt mycket om men det gäller att han ska få äta själv och det får han naturligtvis. Resultatet är något blandat än så länge kan man väl säga.

                                                                         

Turkisk yoghurt är bra på många sätt, det mättar, det är gott och så stänker det inte över hela huset när Linus äter. Men visst är det härligt att ha en liten unge som gillar mat, den mesta maten i alla fall.

 

 

 

Emil gnällde lite över en ond arm på eftermiddagen och där var en till infekterad mollusk, svullet och rött. Han fick ta en lång, varm dusch så jag kunde pilla bort mollusken och klämma ut pus vilket han naturligtvis inte gillade. Sen blev det alsolkompress och vila. Satte på en på benet också, pillade lite där också och fick ut ännu mer pus. Får väl se hur det artar sig till på måndag, blir det inte bättre så är väl antibiotika ett bra alternativ.

Kvällen avslutades med en mycket sen middag för hela familjen. Molluskutrotningen tog sån tid och sen skulle jag hjälpa Mika med simkläderna, hon och Sigge lekte simskola, och Linus ville gosa och…. Ja ni vet kanske hur det är, alla vill ha ens tjänster mest hela tiden. Kul att vara poppis men det tar lite tid från själva matlagningen och då blir middagen väldigt sen. Nåja, ingen svalt ihjäl och Mika och Linus kom i säng när Wild Kids precis börjat.

Emil och Sigge hade fredagsmys med oss, vi tittade på Wild Kids, åt popcorn och drack av mormors goda saft. Sigge somnade så småningom i soffan bredvid mig, det verkar ha blivit en fredagsvana för honom. Men han är så söt så det är helt okej.

Nu ska jag hänga upp lite tvätt och passera duschen och skutta i säng. I morgon är det en hektiskt dag som börjar med en timmes karateträning.

/Susan

