Vilken dag det var igår, inte undra på att både Sigge och jag somnade i soffan! Emil var i skolan, precis som vanligt, men vi andra for till vårdcentralen för ett nytt stick i fingret för Linus del och så en titt i hans öron. CRP:t hade sjunkit men öronen såg sämre ut så det blev till att fara till apoteket och köpa ut lite antibiotika.

Vidare till Maskrosen, Sigges dagis, där vi skulle lämna presenter till Lotti för hon ska sluta vilket är trist. När vi kom dit hade de precis ätit lunch och satt och mumsade i sig glass. Vi blev inbjudna att äta glass och det tackade vi naturligtvis ja till. Så där satt vi och åt glass och hade jättetrevligt. Linus åt en hel glasspinne och njöt något enormt, han höll hårt i sin glass med båda händerna och bara smaskade i sig. Mika hamnade mellan två av dagiskillarna och de var så gulliga mot henne, de tog papper och hjälpte henne att torka sig runt munnen och pratade snällt med henne. Mika som alltid ska klara allt själv tog emot all hjälp hon kunde få och verkade väldigt nöjd med hela situationen. Sigge satte sig i knät på sin fröken Marie, där trivdes han riktigt bra.

På vägen hem somnade Linus, som väntat, i bilen. Min tanke var att väcka och hälla i honom en flaska välling och sen dumpa honom i sängen. Men det var helt omöjligt att få honom att vakna så det blev till att lägga honom i sängen direkt utan någon mat i magen. Men tydligen kan man sova riktigt gott med morgonvälling, en liten frukostsmörgås och en glass i magen. Lunchen serverades när de andra åt mellanmål men Linus klagade inte.

Våra barn är ju otroligt härliga men något märkliga. De äter antibiotika utan att klaga, Linus tar sprutan och suger girigt i sig medicinen och ser butter ut när den är slut. Sigge tycker att det är synd om honom som får så lite och ännu mer synd om sig själv som inte får något alls. Märkliga men väldigt bekvämt för vi har ju aldrig behövt bråka med någon av dem när de ska ha medicin och som tur är har de inte behövt det så många gånger heller. Sen har vi ju det här med grönsakerna också. Många är de gånger vi sitter vid matbordet och får säga: Ät inte bara grönsaker, ät maten också!  När man hör vad man säger så blir man full i skratt och tänker att problemet egentligen inte är något problem.

Emil åkte till sin kompis My direkt efter skolan så när vi ätit mellis och Linus lunch så for vi dit för att hämta hem honom. Mika var ju inte så pigg  och jag var ju också hängig men vi blev inbjudna på lite fika och det var så mysigt. Jättegod paj och sen satt Mys mamma och jag och pratade länge och väl, härligt var det.

Kvällsmaten blev sen och så fort den var avklarad nattade vi Mika och Linus.

Sen var det fredagsmys med storkillarna framför tv:n där Wild Kids pågick. Spännande värre var det och det gick riktigt bra för Lejonen som jag och Sigge hejar på. Anders och Emil hejar på björnarna men de fick se sig slagna.

Jag var helt slut, febrig och allmänt trött så det tog inte så lång tid innan jag sov gott i soffan. Sigge somnade visserligen före mig men det var nog inte många minuter som skilde oss åt.

Emil och Anders tittade på På spåret och hade nog riktigt trevligt. Själv vaknade jag när Anders nattat killarna, diskat efter middagen och rastat hundarna. Kan inte klaga, absolut inte.

 

Nu är det mer C-vitamin som gäller för att skrämma iväg alla baciller och virusar. Mika har haft feber av och till hela dagen och jag bara vägrar bli sjuk. Har inte tid, vill inte, vägrar fullt och fast.

Mådde skapligt i morse när jag vaknade, startade med ett glas brusande C-vitamin för att ge kroppen en skjuts i rätt, frisk riktning. Emil och jag var på karateträning på förmiddagen och det är fortfarande superkul. Vi tränade på den första katan idag och det var riktigt rörigt emellan åt, vi hamnade åt fel håll och i fel position. Men alla har varit nybörjare och instruktörerna intygar att vi kommer få ordning på allt så småningom. De borde ju ha rätt med tanke på att de har svart och brunt bälte.

Eftermiddagen flöt på fint här hemma, Emil var på kalas och Anders fick äran att storhandla. Linus sov middag, helt utslagen medan Sigge, Mika och jag roade oss med Wii-fit. Vi cyklade och jagade flaggor, balanserade ner bollar i hål och hoppade backhoppning. Kul hade vi ända tills det var dags att väcka Linus för då ville han också vara med och det funkade dåligt.

Måste bara visa några fina bilder på Linus när han dricker filmjölk alldeles själv. Han kan nämligen både äta och dricka helt själv det är bara ibland det brister och det mesta hamnar helt fel.

Ganska mycket filmjölk hamnade i håret och på hela lilla kroppen. Men Linus var glad, nej han var lycklig och det är så underbart att få uppleva den enorma glädjen över ett glas filmjölk.

Anders var inte lika lycklig för han fick ta hand om rengöringen av både lillebror och omgivningen. Till saken hör att han verkligen avskyr filmjölk. Hans morfar berättade för honom, när han var liten, att filmjölk inte var något annat än rutten mjölk. Knasig morfar säger jag. Anders är helt övertygad om att det är omöjligt att äta filmjölk och att korna som producerat den måste vara sjuka eller stått ute i solen för länge. Själv kunde jag inte hjälpa till alls för jag skulle ju åka till karateträningen……

Kvällen avslutade Anders och jag med en Plank-utmaning. Vi skulle göra en planka i sextio sekunder och vila sextio sekunder osv tills en av oss inte orkade mer. Sex stycken plankor blev det innan jag gav upp och då gav Anders också upp, fast han sa att det inte var jobbigt alls (big time lie) så ingen vann.

Får se hur plankutmaningen går i morgon. /Susan

