Oj vilken helg det blev, jag var iväg och kurade pyttepojken som skötte sig storartat och så blev Anders krasslig här hemma. Känns som om jag gick runt med bomull i hela huvudet efter två vaknätter och väldigt lite sömn på dagarna. Men det gick ändå, så är det ju.

Det är inte svårt att kura små barn som behöver sova, efter några nätter sover de gott natten lång och så även denna lilla figur. Tredje natten var det ett uppvak som ramsades och fjärde natten sova han genom hela natten utan ett enda uppvak. Men sen är ju kruxet att föräldrarna ska ta över och då kan det vingla till lite. Även om de läst på ordentligt så är frågorna många och tvivlen jagar dem hack i häl. Men så är det för de flesta och till slut reder de ut det och så sover hela familjen gott. Jag vet ju att föräldrarna kan, det gäller bara att de själva ska förstå det också.

Mika var den bästa sköterskan man kan tänka sig i helgen då hon tog hand om Pappan sin. Hon bäddade ner honom under sitt täcke, gav honom sin kudde och sen fick han Mika-gos så att han verkligen skulle bli frisk. Smart drag med goset för då fick ju hon också ligga och mysa framför tv-n. Det gäller att vara smart!

Emil och jag missade karaten i lördags och det var ju riktigt trist men det tog vi igen på gårdagens träning. Känner att det börjar bli lite riktig träning nu, man blir trött och svettig. Glad blir man också, när man får ordning på på en serie rörelser. Härligt när det faller på plats och vips så är det borta igen och så trasslar man till det för sig. Emil tycker fortfarande att det är roligt, han sköter sig helt själv på uppvärmningen, gör alla rörelser som instruktören säger att vi ska göra. Sen överlåter jag hans träning åt instruktörerna även om jag peppar honom då och då. Roligt har vi och jag hoppas verkligen att han vill fortsätta.

Jag har klippt alla små-killarna i familjen. Det behövdes frissas till lite efter Anders senaste inhopp som frisör. Emil var mycket motvillig men till slut gav han med sig och fick en ny lite kortare frisyr. Sigge är aldrig svår att övertala, han gillar att bli snygg i håret. Mika ville också bli klippt så hon fick sitta på stolen och så låtsades jag klippa henne med maskinen och hon blev väldigt nöjd med sin ”nya” frisyr. Sist och minst klättrade Linus upp på stolen och ville bli klippt. Jag ville inte klippa honom än för han är så söt med sitt halvlånga hår på sidorna av huvudet. Men han gav sig inte förrän han också fått en väldigt kort frisyr och fjunet över öronen är ett minne blott.

Mika har så mycket pyssel för sig och det är ett sjå att sköta om dockorna. Visst har hon god hjälp av Sigge men en hel del viktiga saker måste hon utföra helt själv.

Här är det Hanna som har bajsat på sig och hon blir tvättad med blöta tvättlappar enligt konstens alla regler.

Ny blöja kom på så småningom och så fick jag i uppdrag att kasta bajsblöjan. Ett uppdrag som jag gärna utför för då kan jag lägga in blöjan i skåpet igen och lägga tvättlapparna på bänken i köket så vi kan återanvända dem.

Men visst är hon go som plockar fram ett skydd att lägga Hanna på och blöter tvättlappar och tvättar riktigt ordentligt?

 

Lika söt är hon när hon ska gå och lägga sig. Ända sen hon var liten har hon då och då velat ha någon sak med sig när hon ska sova. En gång tog hon en kloss i handen och den höll hon hårt hela tiden medan hon sov middag, annars kan det vara allt från böcker till leksaker av alla de slag.

Hon leker inte med grejerna utan de ska bara ligga bredvid henne när hon sover så det är inget problem att hon tar med sig något. Två gosedjur har hon men de får inte sova i hennes säng längre. Ikväll tog hon med sig slalomhjälmen, såg lite obekvämt ut men hon var mycket bestämt. Sen skulle även Hanna sova med henne så det var bara att leta upp henne.

Anders fick gå in senare på kvällen och lyfta bort hjälmen så hon inte skulle få den över sig. Sötnos tjejen.

Idag var Emil och åkte skridskor med skolan, nervös var han innan men det hade gått jättebra och han hade åkt utan att hålla i någon. Efter skolan följde han med en kompis hem för att leka och när jag hämtade honom var grabbarna riktigt trötta men glada.

Själv har jag inhandlat två Kettlebells, tänkte ta itu med träningen här hemma och nu har jag inget att skylla på. Gjorde en hel del övningar idag medan Sigge, Mika och Linus lekte på sitt rum. Jobbigt men roligt. Sen hann vi med en och en halv timme i fårhagen också, där åkte vi pulka och det var roligt men väldigt snöigt. Vi trillade av pulkorna när vi körde på grästuvor men ingen blev ledsen, däremot blev vi väldigt blöta i ansiktet. Linus älskar att åka pulka, gillar att krypa runt i snön men blir irriterad när han inte orkar krypa dit han vill. Kort stubin skulle man väl kunna säga, undrar vem han har ärvt den av?!

Nu ska jag hoppa i säng, i morgon ska Emil till talpedagogen i stan så det krävs lite planering för att vi ska få ihop dagen på ett bra sätt.

/Susan

