Sigge har hittat sitt R och jag kan säga att det handlar inte om några fina fram-R inte. Ånej, han rullar ordentligt på R:en, bak-R, långt bak och riktigt skånskt. Det är så härligt att höra honom prata, det verkar som om han går in för att bli en äkta skåning. På sätt och vis är han väl redan det eftersom han är född här men det gäller ju att anamma dialekten också. Frågan är bara om han bestämmer sig för att bli skåning till fullo eller om han byter till ett fram-R så småningom.

Vi har ju gjort vissa förändringar här hemma vad det gäller våra platser vid matbordet. Det blev inte alls så bra som jag hade tänkt mig måste jag nog erkänna. Om jag hade tänkt ett steg länge så hade jag förstått att det inte skulle fungera så smidigt som i min fantasi.

När Mika var kring året vägrade Emil och Sigge att sitta bredvid henne för hon kladdade så på sina bordsgrannar. Nu har vi hamnat i samma sits med Limpan, ingen vill sitta bredvid honom. Istället tränger de ihop sig på andra sidan bordet och Emil sätter sig på kortändan, allt för att komma ifrån det kladdande barnet. Jag, som är den modigaste av dem alla, sätter mig snällt bredvid Linus och hjälper honom att få i sig lite mat. Men inte heller jag tycker att den platsen är optimal, speciellt inte om man har rena kläder på sig som man gärna skulle vilja ha rena en stund till.

Anders hade ordnat en jättefin frukost med nybakat Bompabröd, apelsinklyftor och lite annat smått och gott som förgyller livet.

Det har ju bakats lite dåligt i detta hus på senaste tiden. Kanske tog det ändå skruv när jag skickade ett SMS till Anders där jag bad honom köpa bröd eftersom jag misstänkte att vår egen bagare avlidit.

Inte köpte han något bröd inte, nej han köpte jäst och bakade ett fint bröd åt oss. Så ska en slipsten dras!

Tandborstningen är det minsann inga större problem med hos oss. Här hjälps vi åt med det mesta och Sigge bestämde sig för att hjälpa sin lillebror att borsta tänderna. Någon enkel match var det verkligen inte.

Linus gillar att borsta tänderna SJÄLV, han var inte helt positivt inställd till Sigges hjälpande hand. Men nu hör det till saken att Sigge är en envis kille och har han bestämt sig för att borsta Linus tänder så gör han det.

Med mycket möda och stort besvär så blev nog ändå tänderna borstade så det räckte och blev över.

När frukosten och de allmänna morgonbestyren var över klädde Emil och jag på oss våra karatedräkter. Det känns som att gå runt i en pyjamas men när man väl kommer till träningslokalen, där alla går runt i samma utstyrsel, så känns det helt okej.

Idag tränade vi försvar efter en tuff uppvärmning där det ingick att vi skulle hoppa över varandra, en låg på huk och så skulle den andra först sparka och sen hoppa jämfota över. Riktigt jobbigt var det men jag klarade några hopp innan orken tog slut.

Emil gillar fortfarande karaten, vi har kommit överens om att han ska testa en termin, sen får han bestämma själv om han vill fortsätta eller ej. Han hänger med jättebra på uppvärmningens alla övningar och kämpar på bra när det är olika sparkar, slag och försvarsövningar.

När Emil och jag kom hem hade Anders packat matsäck och skridskor för vi hade bestämt att gå till dammen och ha lite vinterfest som Emil kallade det.

På med vinterkläder och så traskade vi iväg med all packning på pulkorna och så hade jag Linus på ryggen. Möra ben efter karateträningen fick sig en extra duvning i backen till mormor och sen ner till dammen. Träning är nyttigt har jag hört, det stämmer nog. Helt säkert är det i alla fall att det är jobbigt.

Emil, som åkte skridskor med skolan i onsdags, var kanonbra på isen. Han åkte runt med bra fart, kunde både vända och stanna. Ramlade han passade han på att posera lite och se cool ut.

Mika provade också på att åka skridskor. Iförd ärvda, av kusinen Alma, fina skridskor tog hon sig runt med stapplande steg hårt hållandes i mina händer. Glad var hon, tyckte det var riktigt kul. Imponerad är jag för skridskorna var på tok för stora men Mikas enda kommentar var att när hon är tre år, då kommer de vara perfekta. Snacka om att vara positiv.

Linus var helt nöjd med att åka runt på min rygg, han såg bra där uppifrån och klagade inte en enda gång.

Sigge fixade också att åka skridskor, han tyckte det var roligt och var nog nöjd med att kunna åka själv precis som Emil men mycket långsammare.

Mormor kom ner och gjorde oss sällskap och efter en stund kom Lucky-hunden också. Hon kände nog att Anders stod och grillade korv, tänkte säkerligen sno åt sig en liten gobit men vi överlistade henne. När Mika ätit sin korv började hon frysa så hon gick hem med mormor för att värma sig. Vi andra åt klart och började packa ihop alla grejer, då försvann även Emil och Sigge upp till mormor.

Det slutade med att Anders anslöt till gänget som var inne hos mormor och morfar Bernt medan jag fortsatte hemåt med Linus på ryggen. Innan jag lämnat gården hörde jag Linus snarka där han satt i selen på min rygg. Väl hemma kunde jag bara dumpa ner honom i sängen, dra av alla kläder och sen kravlade han över på mage och fortsatte sova. Han är skön den killen.

Efter mellis städade Sigge och jag Silver Sara, hualigen vad mycket skräp och grejer vi fick städa bort. Dammsugen blev hon också och det blev riktigt, riktigt fint. Sigge har tjatat på Anders att flytta bak hans stol så han får sitta längst bak bredvid Emil. En bra idé tycker jag som då kommer in i bilen och kan sätta Linus i sin stol. Som det är nu sitter Linus i mittraden mellan Sigge och Linus, det innebär att jag får kasta in honom så han hamnar på sin plats. Nu börjar han bli ganska tung så jag får ta i ordentligt. Men som alltid gäller det ju att all träning är bra träning så jag gnäller inte. Däremot kommer det bli skönt att kunna gå in i bilen och sätta fast barnen, speciellt när det regnar ute. Anders har lovat att flytta stolen i morgon och Sigge kommer vara på honom som en hök så det blir nog gjort.

Dagen avslutades med en riktigt god middag som Anders kockat ihop, han är bäst som barnen alltid säger och jag kan inte annat än att hålla med. Joanna kom förbi och hälsade på, det var länge sen vi sågs så det var ett riktigt uppskattat besök.

La alla barnen, de var både trötta och glada efter en härlig dag, hängde tvätt och landade sen i soffan med en kopp te, fast jag glömde dricka det. Nu är det sovdags och det tycker Ajax också.  /Susan

