En kväll vid middagsbordet sker följande konversation;

Emil; – Mamma, om pappa dör måste vi ha en styvpappa då för att klara oss?

Mamman; – Äh, nej vi klarar oss nog ändå men vi skulle ju sakna pappa jättemycket. Hur kom du att tänka på en styvpappa?

Emil; – Men mamma, Hans och Greta hade ju en styvmamma.

Pappan; – Ja och om mamma dör klarar vi oss bra ändå.

Emil; (skrynklar ihop hela ansiktet och börjar gråta, sätter sig i mitt knä och kramar om mig) – Mamma, om du dör kommer jag sitta vid din grav hela tiden! ( då börjar jag också gråta) (Emil vänder sig till Pappan och säger surt) – Pappa varför pratar du om sånt sorgligt för!!!

Pappan; – Men det var ju du som började.

Ridå.

En annan dag hamnade Anders och Emil i en diskussion om kläder tillsammans med Sigge. Lillebror Sigge ville  nämligen ha en lika fin tröja med Mario Kart på som Emil har. Han frågade Emil om det fanns tröjor med alla Mario Kart figurerna på. Emil bekräftade att det fanns det.

Då frågade Anders om det fanns i hans storlek också.

Emil svaraade att det fanns det inte alls och Anders frågade hur han visste det. Då säger Emil; – Men Pappa, det ser man ju på skulpturerna i affären att det inte finns, de har ju på sig kläderna som finns att köpa.

Oj vad vi skrattade gott inombords, nu kommer jag alltid att se alla skyltdockor som skulpturer istället och det kommer bli mycket roligare att handla.

Det är helt klart underhållande med barn och ren och skär humor så det stänker om det tillsammans med en dos livsvisdom.

/Susan

