Måndagar och tisdagar är verkligen inte mina favoritdagar samtidigt som jag faktiskt gillar just de dagarna lite extra mycket. Det jag ogillar är att det är så snålt om tid dessa dagar, mycket bilåkande hit och dit, Linus får för korta middagslurar och Mika hinner inte vila i soffan ordentligt. Det jag gillar är att vi har fullt upp, att jag tränar boxning, att  jag och Emil tränar karate och att alla barnen är så otroligt med på noterna och hänger med på alla turer hit och dit, de klagar minsann inte.

Och nu ska inte heller jag klaga för jag har just sett ett avsnitt av familjen Annorlunda och inte behöver jag sitta på en buss flera timmar om dagen inte. Nähä, jag har ju Silver Sara och hennes avgångar är totalsynkade med mina behov så jag är nöjd, helt nöjd faktiskt om jag tänker efter ordentligt.

Lillebror Limpan går från klarhet till klarhet. Är det ingen som ser till att han får frukost så tar han det själv. Inga problem alls tycker han och hundarna som snällt står nedanför redo att nappa åt sig alla små och stora mumsbitar som tappas från bordet.

Linus är en så otroligt glad liten figur, han är alltid så smidig att väcka och klä när man ska iväg och hämta Emil och Sigge. Inga sura miner alls, känner han sig lite trött fortsätter han bara sin lur i bilen.

När Mika var liten och sov middag var hon ursur när hon väcktes för att släpas med till dagis för att hämta Emil. Det tog hur lång tid som helst för henne att bli på bra humör igen. Även om jag visste exakt när hon somnat och väckte henne i en sömnskarv var hon en suris. Skönt var det när hon inte längre ville sova middag utan nöjde sig med att vila i soffan.

Idag har vi haft fint besök här hemma. Emil hade med sig trollet Trulle från skolan och han fick hänga med på dagens aktiviteter.

Sigge skulle vara en timme längre på dagis för de skulle till pulkabacken och äta mellis där så vi andra fick dra till ICA MAXI och handla en present till Emils kompis. Det är nämligen födelsedagskalas i helgen och det gäller ju att hitta den rätt presenten vilket Emil tyckte att han gjorde. Trulle var med inne på ICA och Emil visade honom runt och berättade om allt han såg.

När vi anlände till dagis var de inte tillbaka från pulkabacken så det blev till att vänta en stund. Blöta och glada återvände de och jag kunde packa in Sigge i bilen och påbörja resan hemåt. Trodde jag ja. Så lätt var det inte för Sigge kom på att han hade gjort ett par hjärtekort till sin Pappa som han måste in på dagis och hämta. En hel evighet tog det innan korten hittades och vi kunde återvända till bilen för en väldigt sen hemfärd.

Väl hemma blev det mellis och Emil bjöd Trulle som tackade nej, skälet var nog att han bara gillade kottsoppa trodde Emil och någon sådan hade vi ju inte att bjuda på.

Enligt planen skulle middagen bestå av dubbelpanerad fisk med Holl-sås men det insåg ju till och med jag, den obotliga optimisten, att det skulle vi inte hinna med. Alternativet blev falukorv utan sås med makaroner vilket Sigge blev lycklig över. Men innan kvällsmaten skulle vi baka hjärtebakelser. Emil gjorde smeten och jag hällde det i långpannan och alla barnen slickade skålen. Snygg arbetsfördelning tycker jag.

Bakelserna blev jättefina, jag tryckte ut hjärtan med en pepparkaksform och sen fick Emil skaka grädde.

Trulle fick hjälpa till med gräddskakningen, ett ganska tålamodsprövande och jobbigt arbete.

Emil och jag fick vänta med att äta vår bakelse för så fort Anders kom hem stack vi iväg på vår karateträning i Munka. Nu börjar det bli riktigt hård och effektiv träning och jag gillar det fortfarande skarpt. Emil var lite trött, tyckte det var knepiga övningar så han vilade en liten stund innan han återkom till träningsbanan.

Avslutningsvis fick vi se tre tjejer, kring 13-års ålder, göra en grupp-kata. De gör precis samma rörelser enligt ett förbestämt program och de var så duktiga. Jag tycker att det är så kraftfullt och vackert så tårarna börjar rinna. Begriper inte varför tuffa jag är så blödig, måste skärpa mig.

Sent kom Emil och jag hem, han åt en bakelse och en kvällsmacka innan vi skrev i Trulles dagbok vad han varit med om. Nu sover de tillsammans i Emils loftsäng, Trulle på insidan så han inte ska ramla ner och i morgon ska de åka skolbuss tillsammans till skolan.

Själv bänkade jag mig i soffan och avnjöt en god middag med ett glas rött vin till tillsammans med Anders, min älskade man. Idag firar vi vår åttonde förlovningsdag och  det är ju inte utan att man undrar hur många förlovningsdagar man kan fira egentligen? Den som lever får se.

I morgon är det onsdag, hemmadag,  och då ska vi städa och göra fint här hemma för till helgen får vi fint besök.

/Susan

