….inledde vår helg. Från Varberg kom Nina för att hälsa på oss, vi känner inte varandra från tidigare mer än genom Annas Forum. Men jag bestämde mig för att bjuda hit henne, det är ju alltid roligt att träffa nya människor. Och vad rätt jag fick, vi hade verkligen jättetrevligt tillsammans.

Men innan vår gäst skulle anlända var vi ju tvungna att avsluta veckans stora städprojekt. Barnen var genast med på noterna och Sigges kommentar: – Det är så ROLIGT att städa! är ju helt oslagbar. Det gäller bara att hålla kvar den känslan för städning i många år framöver och jag gör verkligen mitt bästa. Tiden lär utvisa hur jag lyckas.

Min plan var att torka av köksskåpen men Sigge gav sig hän och bestämde att även spisen och alla garderobsdörrar behövde en ordentlig rengöring. Jag lät honom hållas och han drog med sig både Mika och Linus i sitt projekt. Själv kunde jag ägna mig åt dammsugning och golvtvättning, köksluckorna slapp jag ju undan. Emil slapp också undan alla städning, han var i skolan och den får ju ändå gå före rengöring av hemmet.

Nu var det ju inte bara Emil som slapp undan, hundarna lyfte inte en tass för att hjälpa till vilket de verkligen borde ha gjort för de bidrar ju till den allmänna nedsmutsningen. Nej då, de är två väldigt bekväma varelser som föredrog att snurra ihop sig till små hundkanelbullar och njuta av värmen i den obäddade sängen. Säkerligen hade de det väldigt skönt eftersom barnen inte störde dem, de var ju fullt upptagna med sitt projekt.

När städgänget kände sig nöjda med sin insats bestämde de sig att det var dags för lite simskolan. Kvickt fick de på sig lämpliga simkläder och sen tvingade de mig att agera simlärare. Vi satt i en ring på golvet och sen skulle jag ropa upp namnen på alla barn som skulle vara med på simskolan. .Linus fick inte vara med för det var ju simskola det handlade om och inte babysim som Sigge förklarade så vänligt och bestämt han bara kunde.

När uppropet var avklarat hoppade Mika och Sigge ner i simbassängen (läs: duschkabinen) och satte igång med sin simträning. De höll på riktigt länge, inte förrän varmvattnet tog slut släpade de sig upp med sina russinfingrar och tår.

Själv fick jag senare på dagen ta en väldigt snabb dusch i svalt vatten eftersom simskolan använt allt av den andra, varmare, sorten.

Sigge och Mika diskuterade en stund innan de bestämde sig för att klä sig i danskläder dagen till ära. Detta innebär klänning och strumpbyxor eller kjol och byxor, snyggt och lämpligt att dansa i helt enkelt.

Mika önskade sig tottar i håret, hon ville se ut som Pippi och det fixade jag kvickt som en vessla. Hon brukar aldrig vilja ha tottar eller hårspännen så det gäller ju att passa på. Nu hade hon ju inte tottarna tillräckligt länge för att vår gäst skulle få se dem men det finns ju bildbevis som alla kan njuta av och det får vi väl vara nöjda med.

Kvällen avslutades med fredagsmys i soffan, Mika och Linus la sig klockan sju medan vi andra tittade på Wild Kids och På Spåret. När Emil och Sigge krypit i säng bänkade vi oss vid köksbordet och spelade Mexican Train. Ett roligt spel som kräver både tur och skicklighet vilket jag för kvällen hade så jag vann! Sen satt vi uppe och pratade halva natten och det var härligt. /Susan

