Så är det bara. För mig är söndag något av en skilsmässodag, helgen tar slut och alla ska skingras för veckans aktiviteter. Har jag då inget roligt inplanerat på söndagen så blir det bara till att jag går runt och är en trist person. Pinsamt är vad det är och jag måste nog jobba lite hårdare på den biten av min personlighet. Kanske är lösningen att döpa om söndagen till något annat, Första dagen till exempel. Hm, får nog fundera vidare på en bra lösning är jag rädd.Sen måste jag i säng lite tidigare också, igår bråkade jag med datorn till sent in på natten. Får nog skilja mig från den och skaffa en bättre, dator alltså.

Barnen var dock på gott humör även om det dalade något fram emot kvällen. Emil startade dagen med att hänge sig åt Angry Bird-spelet på min telefon och det dröjde inte länge förrän de andra killarna anslöt.

Det tog ett tag innan Linus upptäckte att Emil spelade, när han väl gjorde det baxade han dit Mikas tunga Tripp-Trapp-stol och hängde över bänken för att kunna se så bra som möjligt. Egentligen tycker han inte om när någon annan pillar på min telefon som han anser tillhör honom men denna gången lät han Emil hållas. Antagligen var det tillräckligt intressant att bara titta på och lyssna på alla tokiga ljud av fåglar som spränger gröna grisar.

När alla fått kläder på sig tog Anders med dem ut på en promenad ner till grushögarna där de hade åkt pulka en stund. Det är bara två små grushögar men ungarna brukar ha riktigt roligt där. Danka fick följa med och hon gick lös utan att rymma en enda gång, börjar väl bli gammal och klok.

Själv blev jag kvar inne för att mäta och fixa ritningar till lekbackarna och den lilla bokhyllan jag ska bygga i barnens rum. Jag hann klart med allt innan gänget återvände in i värmen. Blöta och med röda kinder krängde de av sina kläder som jag fick äran att hänga upp i badrummet på tork.

Nu har jag bara ett bygge kvar att göra en ritning på och det är en lång hylla som ska sitta ovanför fönstren på altansidan. Det var vår nya vän som kom med idén och vi har själva varit inne på den för ett tag sen men nu får vi se till att det blir gjort. En lång vit hylla ska det bli med en kant undertill så att man kan ha spotlight på undersidan och sen får vi nog dit rullgardiner också som inte kommer synas. Snart kommer våren och då kan det vara skönt att kunna mörklägga lite eftersom vi sover i vardagsrummet för tillfället.

Nästa steg är att räkna ut hur mycket mdf-board vi måste köpa för att kunna bygga alla våra projekt och så lite färg och sen är det färdigt. Fint kommer det bli när det är klart.

Nytt köksbord ska införskaffas också men det är ju så dyrt med stolar så det tänkte jag köpa på loppisar och så måla vita. Lite kreativ får man ju vara för att spara på slantarna.

Barnens kreativitet är det minsann inget fel på, riddare var de hela eftermiddagen och roligt hade de. Sigge fastnade inte på bilden för han var fullt upptagen med att klia sig i ögat, det var något som irriterade honom och som var tämligen svårt att bli av med.

Anders stack i väg till Friskis och Svettis för sin HIT-träningen och han var ganska trött men nöjd när han kom hem. Hårt hade det varit och så ska det väl va också annars är det ju ingen nytta med det hela.

Sigge har hittat ett nytt favoritspel – Barbapappa spelet. Man ska gå runt på en spelplan och plocka upp sopor, sen ska man treva i en påse efter bitar till spelet om man vill komma vidare. Återvinning handlar det om och det är ju alltid spännande.

Till slut blev det middag även i kväll, lite titt på barnprogrammen och sen hamnade Mika och Linus i säng medan Sigge, Emil och jag la oss i soffan för att titta på Ponnyakuten.

I morgon är en annandag, en bättre dag. Så måste det ju ändå vara. /Susan

