Bloggen heter ju Grabbar som busar i bokskogen och det är egentligen lite missvisande eftersom familjen även består av Mika och mig som faktiskt är tjejer. Det enda rätta vore väl ändå att ändra namnet till Grabbar och Brudar som busar i bokskogen. Men egentligen spelar det väl inte så stor roll. Här hemma är det ändå rätt svårt att hålla koll på hur många det är av varje kön, det beror på vad barnen leker och hur många som bär klänning.

Dagen började med dans för Mika, Sigge och Linus. Ska man dansa måste man klä sig därefter så de botaniserade i Mikas lådor och hittade danskläder till alla inblandade. Linus protesterade lite i början så jag fick hjälpa Mika och Sigge att få på honom klänning och vita tights. Urläcker blev han och jag tror att han var ganska nöjd själv också med sin outfit.

Sen blev det dans i hallen och radion skvalade på hög volym. Fick en massa roliga kort på dansgänget som höll på i en evighet.

Själv passade jag faktiskt på att läsa morgontidning för barnen leker ju bra på egen hand. Min hjälp vill de bara ha om något krånglar, för övrigt gör jag bäst i att inte vara i vägen för deras framfart.

 

När dansen var färdigdansad vankades det fika och mat för alla som ville ha. Mika lagade pizza med en massa konstiga godsaker på. Hon penslade på stark pizzasås med en enorm precision och stort engagemang. Under tiden dukade Sigge hela bordet med sitt leksaksporslin. Snygg dukning med vikta servetter av hushållspapper blev det. Själv fick jag förpassa mig till badrummet för att fylla på tvättmaskinen och hänga upp det som var klart. Köksbordet var ju ockuperat av barnen så där kunde jag inte sitta kvar och läsa tidningen.

Linus älskar Sigges leksaksporslin och nu tyckte Sigge att han var tillräckligt stor för att vara med och leka med det. Bevis nog på att lillebror blivit stor, jättestor. Inte hade han sönder något heller utan deltog i leken med liv och lust.

 

Sigge bestämde att Linus skulle få göra kaffe till kalaset. Efter att ha fått väldigt noggranna instruktioner fick Linus lägga händerna på den åtråvärda kaffebryggaren. Man kan sätta vatten i den och så bubblar den som en riktig kaffebryggare men nu var batterierna slut så det fick bli torrkokning.

Inte blev det mycket nytta gjort för min del, att tvätta är ju inte så avancerat, maskinen fixar ju det på egen hand. Fick plocka undan lite grejer som inte låg där de skulle men den mesta tiden njöt jag faktiskt av barnens lek. De är hur underhållande som helst. Kanske skulle man kunna sälja biljetter och tjäna en hacka på deras lek?! Eller kanske inte.

När den riktiga lunchen var avklarad och Linus hade vaknat efter sin middagslur drog gänget, tillsammans med Emil som kommit hem från skolan, ut på baksidan. Där lektes det familj, miljöhjältar och så avslutades det hela med Wild Kids. Två timmar höll de på och lekte helt på egen hand, utan konflikter, några små missöden som de klarade ut själva och med mycket glädje. Jag fick fortsätta roa mig i badrummet med tvätten. Så trist med regnet för då kan man ju inte hänga ut tvätten. I badrummet är det så trångt så man får liksom trixa för att hänga upp allt som behöver hängas upp.

Innan kvällsmaten bytte barnen lakan i sina sängar. På något sätt har det blivit en högtidsstund när de ska välja lakan och sen få dem på plats. Visst får jag hjälpa till en del men nu börjar de fixa en hel del på egen hand. Linus får hjälp av sina syskon att välja lakan, de vet precis vad han vill ha och eftersom han inte protesterar så har de väl rätt.

 

När Anders kom hem från jobbet fick Sigge äntligen baka sina muffins. Igår när vi var på Väla köpte han nya jättefina muffinsformar och sen fick han vänta ett helt dygn innan han fick använda dem. Tålamod, tålamod.

På väg hem från jobbet passade Anders på att handla och köpte en burk med Marshmallow-Fluff. Detta satte de i muffinsen och man kan väl säga att de fick en väldigt roliga form tack vare fluffet,

Jag drog på mina fina springkläder, joggingskorna och så tog jag med mig hundarna på en joggingrunda i blåsten. Inte för att jag kände för att springa utan för att jag måste för att fortsätta bli bättre. Och det gick bra, riktigt bra även om jag inte fick Run Keeper att fungera så det blev ingen tid och ingen längd på rundan. Men jag sprang nog nära på fem kilometer och i lagom fart. Tidvis kunde jag tänka på annat än andningen och ibland kom jag på mig själv med att tycka att det gick bra, att det kändes ganska lätt att springa. Läskigt. Tänk om jag börjar tycka om att springa runt i skogen som ett jehu!!

 

När jag kom hem var muffinsen klara och Sigge stod och gjorde kaffe åt sin pappa. Snacka om service. Jag tog en dusch och när jag var färdig hade Sigge fixat te till mig så jag kunde bara slå mig ner i soffan och njuta av Sigge bakverk och en god kopp te.

Sigge är så lik Anders, de gillar att baka, göra godsaker och fixa myskvällar. Emil  och jag är av en helt annan sort. Vi gillar att ligga i soffan och titta på tv medan Sigge och Anders fixar godsaker till oss. Fast Emil gillar inget fikabröd så han tog bara en liten tugga innan han bestämde sig för att det inte var något för honom. Det fick bli en kexchoklad istället, är det fredagsmys så är det.

Mika och Linus gick och la sig klockan sju som vanligt, de är för små för att vara uppe och mysa än så länge. Men i morgon ska de få smaka på Sigges muffins när vi får gäster på eftermiddagen.

Anders drar till Göteborg med Bertil och några andra entusiaster. De ska springa Göteborgsvarvet och vi ska titta på tv som direktsänder loppet. Vi håller tummarna för bägge två men sätter en peng på Anders att han når sitt mål. /Susan

