Vädret är ju som det är, svårt att påverka. Det gamla talesättet; det finns inget dåligt väder bara dålig klädsel, får man väl anse gäller än idag. Men visst var det lite trist att regnet öste ner utanför fönstren och åskan dånade samtidigt som jag insåg att jag skulle stå ute och hålla hundträning.

Dagen till ära är Nina här och hälsar på så även hon fick drapera sin kropp i regnställ och gummistövlar innan vi for iväg till Örkelljunga för att bistå Pia-Helen på hennes kennelträff. Jag skulle prata lite om hur man tränar sin hund med hjälp av Klickern. Roligast är när de med valparna lyssnar för de vill ju så gärna göra rätt från början. Många av de andra ekipagen hade jag redan träffat och en del hade gått klickerkurs och tränat med klicker sen vi sågs sist.

Vi klarade oss faktiskt ifrån det värsta regnet, det kom någon kort skur men för övrigt så lös solen och stundtals var det riktigt varmt.

På vägen hem passerade vi Coop för att inhandla lite mat och prylar till Mikas lilla kalas som är i morgon på eftermiddagen. Sen var det full fart hemåt för att byta av Anders som skulle iväg på fotboll tillsammans med Emil. Hammarby skulle spöa Ängelholm och det var första gången Emil var med på en riktig fotbollsmatch. Något spöande blev det dock inte, båda lagen var lika dåliga eller lika bra om man vill så det blev oavgjort. Emil var nöjd, visserligen hade han mest spelat fotboll på en plan intill med några nyfunna kompisar men han påstod att han även sett en del av matchen.

Vi som blev kvar hemma tog en promenad för att visa Nina vår fina bokskog. Glada i hågen klättrade vi upp på honungsberget och höll på att frysa ihjäl på kuppen, det var kallt som en vinterdag och vantar hade varit ett välkommet inslag i den klättringen.

Ner kom vi, landade säkert på skåneleden där det var betydligt varmare och tog vägen hem. Nina lärde barnen hur man gjorde trumpeter av maskrosstjälkar, häftigt lät det så nu kommer nog det bli ett stående inslag på våra promenader.

Solen blev nästa mål, bänken vid carporten gav både vindskydd och skönt solsken så där blev vi sittande en stund. Mumma så skönt det var.

 

 

Ingen rast och ingen ro, näppeligen, här skulle det bakas Nasses kokosbollar så det var bara att sätta igång. Sigge plockade fram allt som behövdes för att skapa dessa underverk och Mika var, liksom Linus, assistent.

Allt östes ner i en stor bunke och sen blandades det med liv och lust. Små och stora bollar rullades i varma små och lite större händer innan de droppades ner i en tallrik med kokosflingor. Linus smakade av flera gånger och var hur nöjd som helst med resultatet.

Nu ligger alla kokosbollarna i säkerhet i kylen, förhoppningen är att det ska bli några kvar till kalaset i morgon.

Barnen kom inte i säng förrän halv åtta men de somnade fort, alla utom Linus för han höll låda om något mycket intressant. Inte för att jag begrep ett ord men han var verkligen engagerad och tämligen högljudd.

Anders lagade en supergod middag till oss, det blev lax, färskpotatis, broccoli och romröra. Gudagott var det och när maten var uppäten och Anna utslagen ur Mästarnas mästare så var det bara för mig att göra 11 plankor à 1 min. Pust, det känns i magen men nyttigt är det och avtalet mellan mig själv och mig själv innebär att det ska göras 12 plankor per dag. Får väl se hur länge jag står ut och vad det blir för resultat av det hela.

Igår var jag ute och sprang en runda på kvällen. Hur trevlig som helst är jag som sticker när Nina precis hade kommit. Men hon är inte den som är den utan gav sig på den stora högen med ren tvätt och vek ihop allting. Som tur var är Anders en mycket bättre värd än vad jag är så han försåg henne med ett glas rosévin.

Nåja, jag sprang 4,26 km på 25 min och det blir då 5,52 min per km. Nöjd med resultatet var jag och det onda i benet kändes  inte alls men det var lite jobbigt att andas.

Nu är det dags att sova, alla andra sussar redan gott så jag tror jag ansluter mig till dem.

/Susan

