Vi har bokat in oss på en ärtsafari  i mitten på juli och i samband med den bokningen blev jag inbjuden till ett smaktest på Findus. Jag tackade ja, som vanligt nyfiken på allt jag inte varit med om tidigare.

Kom i god tid trots att jag verkligen är en kratta på att hitta och nu skulle jag då köra till Bjuv från Helsingborg där jag varit och uträttat ett ärende när jag ändå var på resande fot. Till  mina positiva sidor kan man räkna att jag just är positiv och tror på att allt löser sig så småningom. Därför stressade jag inte upp mig utan körde åt det håll som verkade vara det rätta och slutligen så hamnade jag på parkeringen utanför Findus.

Sexton kvinnor i varierande ålder och en man, så såg smaktestgruppen ut. Ganska sned fördelning ur ett genusperspektiv men kanske var det helt enkelt så att inga fler män var intresserade och man kan väl knappast tvinga dem antar jag.

Hela evenemanget började men en lång nej en jättelång promenad genom hela Findusfabriken innan vi kom fram till stället där de utförde smaktesterna. Vi fick lite information om hur det hela skulle gå till och sen satte det igång.

Fem olika rätter var det som skulle avsmakas och bedömas, dessa är sedan tänkt att de eventuellt ska få ingå i det allmänna sortimentet. Vi fick se rätterna och rangordna dem från ett till fem på utseendet och sen förpassades vi till varsitt litet bås. Kändes spännande där jag satt alldeles ensam med en liten lucka framför mig. Genom luckan stack de in en halv portion av den första rätten och så ett bedömningspapper som noggrant skulle fyllas i. Luckan stängdes och så var det bara att sätta igång. Gott, mindre gott, smaklöst, jättegott, överkokt, smaklöst, färgrikt, färglöst. Alla variabler fanns med bland dessa fem rätter kan jag säga. Mer om maten får jag inte berätta för det är ju hemligt, väldigt hemligt.

När vi smakat oss igenom alla rätterna samlades vi i två grupper för att diskutera vad vi tyckt och tänkt. Det var roligt att höra hur det skilde sig åt mellan oss. En rätt som någon älskade hamnade på absolut sista plats i min bedömning, rent av i soptunnan så det kan ju inte vara helt lätt att avgöra vad de ska producera och sälja i affärerna.

Sent blev det innan jag kom hem för jag passade på att se Bjuvs centrum från två håll, körde lite vilse då jag svängde av lite för tidigt, körde runt och istället för att köra åt rätt håll körde jag tillbaka dit jag kom ifrån. Får väl skylla på ett spännande program om skolan på P1 för det tog ett tag innan jag upptäckte att jag kört förbi vissa byggnader tidigare fast från andra hållet.

Med mig hem fick jag en bunt kuponger på varor från Findus så nu får vi väl smaka av sortimentet lite då och reseersättning. En rolig upplevelse var det och jag gör gärna om det.

/Susan

