Halv ett kom jag i säng i natt. Med en nacke som värkte så mycket att jag fick linda in den i Anders Hammarbyhalsduk gled jag ner under duntäcket. Sömnen var precis på ingång när Linus larmade. Livet var inte alls till belåtenhet utan mer som ett brinnande inferno. I mörkret famlade jag mig upp, tassade in i korridoren och drog med full kraft rakt in i de nyuppsatta garderoberna. Först fattade jag inte alls varför livet gjort en sån hastig inbromsning, något senare drog jag mig till minnes att vi tillbringat halva gårdagen med att skruva ihop garderober som vi valt att placera i korridoren. Det valet som under dagen kändes så bra kändes rent av smärtsamt i nattens mörker.

Så här i efterhand begriper jag inte ens vad jag skulle in i barnens rum och göra. Alla slags kriser löses bäst om man håller sig därifrån och använder sig av ramsan istället. Får väl skylla på att mitt förstånd grumlats något av värken i nacken och den sena timmen.

Nåväl jag hittar Linus stående i sin säng, arg som ett bi. Sova tänkte han minsann inte alls göra och demonstrerade denna inställning under de närmaste två timmarna. Vid ett tillfälle vaknade Mika och meddelade följande visdomsord åt sin älskade lillebror: -Linus, du ska sova som jag. Titta!
Sen vände hon sig om och sov vidare helt obekymrad om sin lillebror som inte tog till sig visdomsorden i någon vidare utsträckning.

Min onda nacke protesterade vilt så när Linus tystnade och la sig ner för åttionde gången lyfte jag upp honom och meddelade att han härmed var inbjuden att tillbringa resterande del av natten i min säng. Där somnade vi så sött och sov ända tills klockan var kvart över sju.

20120617-082122.jpg

Linus var som en sol när han vaknade, pussig och kramig så det stod härliga till. Resterande barn i barnaskaran tog lite sovmorgon och kom upp efter halv åtta, sen var livet igång. Själv känner jag mig oförskämt pigg med tanke på nattens aktiviteter. Som tur är har jag en otrolig förmåga att förtränga jobbiga upplevelse så liksom Linus ser jag fram emot en härlig dag.

Till skillnad från Linus, tror jag i alla fall, filar jag på en plan inför eventuella prövningar under kommande natt. En stol av bekväm sort ska placeras i korridoren tillsammans med tjock morgonrock, något gott att äta och så lite underhållning i form av iphonen. Sen är det ramsan som ska jobba tills förtrotsaren besinnar sig och somnar gott i sin säng.

Misstänker dock att han kommer sova som en prins hela natten men min beredskap kommer vara på hög nivå ett tag framöver.
/Susan

