Jag satt och läste lite olika bloggar och slogs av hur många det var som hade åsikter om bloggarens val, livsval eller andra lite enklare och mindre viktiga val. Många var negativa, väldigt negativa till och med. Hade jag fått sådana kommentarer hade jag känt mig sårad, blivit ledsen och antagligen valt att inte alls dela med mig mer av mitt liv. Som tur är har vi inte så många läsare till vår blogg. Alla är dessutom snälla och goa och ibland lämnar ni rara kommentarer vilket är en stor glädje.

Egentligen är det nog mest synd om de människorna som skriver dessa otrevliga kommentarer. Kanske är de missnöjda med sina egna val i livet, kanske har de begränsade möjligheter till egna val eller så väljer de bara att vara kvar i skiten. Alla val vi gör är personliga vilket gör att vi väljer olika beroende på vilka vi är. Men sen beror det också på hur starka vi är om vi vågar välja det som känns rätt för oss eller om vi väljer det som i andras ögon anses vara det rätta valet.

Sen funderade jag vidare om alla val som livet bjuder oss på, ibland kan vi välja att inte välja utan bara följa med strömmen. Men ofta är det nödvändigt att vi gör aktiva val och det är inte alltid så enkelt. Vissa gånger känns valen omöjliga. Två som vill välja olika men ändå gå på samma väg. Hur funkar det? Någon måste välja om, välja något som den egentligen inte vill, följa med, ge upp något.

Varför kan inte alla bara välja det som jag vill att vi ska välja? Om alla bara valde samma sak som mig så skulle ju livet bli så otroligt enkelt. För mig alltså. Kanske inte lika enkelt för andra.

Nu väljer jag att avsluta detta blogginlägget för att lyssna på David Hellenius sommarpratarprogram.

Tänk över era val och välj rätt.

/Susan

