Jag tillbringade förmiddagen på IKEA där det var rea och massor av folk. Bytte ju bordskivorna och sen köpte jag en massa porslin till Nettan som numera har skåpen fulla av fina gröna tallrikar. När jag var färdig på IKEA tog jag en vända på Väla också, ett köpcenter som vuxit från stort till gigantiskt. Rea överallt så det fanns ju en hel del att titta på och lite att köpa också.

När jag kom hem efter min shopping förmiddag hade Sigge, Mika och Anders bakat kanelbullar, Sigge och Mika hade skurat badrummet, Sigge hade diskat, Emil hade spelat alla Wii-spel vi har och Linus hade lekt och sovit middag. Full fart hela dagen lång alltså och så fortsatte det för vi hade bestämt att jag skulle handla ingredienser så vi kunde göra Play-doh-lera.

 

 

Mika gjorde röd lera, Sigge valde grön och Emil blå. Själv fick jag äran att göra den gula för Linus var upptagen på annat håll.

Mycket lera blev det och barnen lekte länge med den och skötte sig alldeles utmärkt ända tills Anders kastade en liten lerkula på mig som stod och diskade undan det nya porslinet. Det var starten på lerkriget. Nej då så farligt var det inte men Linus tyckte att det var en jättebra idé att kasta lera omkring sig. Han fick rött kort och fick lämna bordet.

 

 

 

När vi var hos Theo och Ville i helgen hade de en jätterolig maskin där man kunde dra ut remsor av play-doh-lera och trycka ut små kakor som åkte vidare på ett litet band. Emil och Sigge tyckte att vi skulle åka och köpa lite roliga maskiner och då föreslog jag att de skulle använda sina egna pengar. Emil nappade direkt, funderade lite och föreslog sedan att de skulle lägga ihop sina hundralappar så det blev trehundra kronor för då skulle de ha råd att köpa flera maskiner till leran. Sen funderade han vidare och tyckte att Mika och Sigge skulle använda sina pengar för han ville nog spara sina till en flygande haj.

Det är roligt att höra barnens diskussioner och hur de ska göra för att få sånt som de så gärna vill ha. Många lösningar kommer de på, en del bra och en del mindre bra. Kreativa är de i alla fall och det är nog det viktigaste.

På kvällen kom de på att de skulle träna höjdhopp så de band fast mitt skärp till morgonrocken mellan två av sina småstolar. Emil tog ledningen och han var så gullig för när Mika skulle hoppa drog han stolarna närmare varandra för att hon inte skulle behöva hoppa så högt. När så Linus skulle hoppa så drog han stolarna ännu närmare varandra så skärpet låg på golvet. Linus hoppade och jublade över sin prestation. Tyvärr blev alla osams så vi fick avsluta hoppandet och avrunda kvällen med välling för de små och kvällsbanan för de något större.

 

 

Så här såg det ut när Emil var in action. Han hade lagt ut dynorna till solstolarna och tagit våra kuddar för att landa mjukt.

I morgon är det måndag och vi har fortfarande SOMMARLOV vilket är härligt men vi saknar solen och värmen. Vart har det tagit vägen?

/Susan

 

