Emil och Sigge satt längst bak i bilen och pratade så märkligt så jag var tvungen att fråga vad de höll på med. Då säger Emil; Men mamma vi pratar Skånska, hör du inte det?! Jag håller på att lära Sigge att räkna på skånska, det är ju alltid bra att kunna en massa olika språk.

Jag fnissade för mig själv och tänkte att de är helt underbara och väldigt underhållande.

Vi fortsätter vår resa och passerar en hage med hästar. Då ropar Sigge: – Kolla!! En häst med kofärg!!  Cooolt.

Det han såg var en lagom stor ponny som var brunskäck. Han är rolig Sigge.

Vid middagsbordet sa Mika: -Jag gör som pappa.  Jag: – Jaha hur gör han då? Mika: -Tuggar med munnen stängd. Jag: -Aha

Sen tuggar hon frenetiskt samtidigt som hon håller munnen stängd så läpparna blir till små streck. Det roliga i kråksången är att vi aldrig behövt säga till barnen att tugga med stängd mun så jag vet inte riktig var hon fått det ifrån. Hon är också rolig.

När vi ska fara hem från affären och precis har packat in alla varorna och alla barnen sitter på sina platser börjar Emil en ganska lång föreläsning om hur viktigt det är att köra så lite bil som möjligt för bensinen kostar pengar och det är verkligen inte bra för miljön med alla avgaserna. Om vi körde mindre bil, typ bara körde till Munka om det var riktigt, riktigt viktigt så skulle vi spara så mycket pengar att det skulle räcka till STORA vattenpistoler till ALLA barnen.

Emil är så underbar med sina föreläsningar, han kan så mycket och vi förvånas ständigt över han enorma kunskapsbank. Det var inte länge sen vi fick en föreläsning om bilar som går på biogas, om att det var mycket bättre för miljön och att vi borde köpa en sån bil bums.

Detta var bara ett axplock av all underhållning barnen har serverat idag. Egentligen borde de ständig filmas för att man inte ska missa några roliga uttalanden, men det fungerar ju inte så det blir till att stuva in det mesta i hjärterummet och så kan man ta fram och njuta av det då och då.

/Susan

