Årets början låg hela familjen däckad i influensan. En efter en drabbades vi och en efter en återkom vi till livet. Helskinnade men något tilltufsade drog vi igång 2013.
Barnen gillar som alltid att ha stalltjänst. Jag är helt överflödig och kan stå lutad mot stallbäggen och bara njuta.

20130111-091502.jpg
Inspirerad av Mästerkocken, ett program där jag inte hör hemma men som är otroligt underhållande, kände jag att det var dags att slå en Hollandaisesås. Resterna som skulle intas till lunch var panerad fisk och jag vågade inte servera stuvad spenat igen. Alla utom Linus och jag ratade spenaten och Emil grät för att det inte fanns någon Holl-sås.
Resultatet blev toppen om än någon liten skvätt citron för mycket. Konsistensen var perfekt och det var ju inte alls svårt att göra såsen.

20130111-092040.jpg
Av äggvitorna gjorde vi maränger och jag kände mig så präktigt husmoderlig att jag nästan blev illamående.

20130111-092217.jpg
Så goda, så fina, så lyckade! Blir bra till fredagsmyset, det får bli marängswiss.

Om gårdagen innehöll stalltjänst och matlagning på hög nivå så kommer denna dagen helt och hållet ägnas åt städning och tvätten som håller på att svämma över i badrummet.

Men först ska jag nog ta en maräng, i smyg.
/Susan

