Jag har ju alltid tyckt om att handla tillsammans med barnen. För mig har det varit både underhållande och en utmaning. Tidigt har de fått varsin inköpslista och så har de fått leta upp sina varor. Har de behövt hjälp har de fått fråga mig eller någon annan kund eller personal.

Vår favoritaffär är lilla Ica i Munka Ljungby, där är barnen igenkända och pensionärerna gillar att hjälpa dem.

Nu när Emil kan läsa, om än lite knackigt, kände jag att barnen behövde en ny utmaning. Jag skrev en inköpslista med tio saker som skulle inhandlas. För att göra det lite svårare skrev jag inte 3 mjölk utan bara mjölk och frukt utan att specificera sort och antal.

Samlade barnen innanför dörren till affären och berättade att Emil skulle ansvara för dagens handling, att Sigge och Mika skulle vara inköpsassistenter och Linus och jag skulle roa oss på leksaksavdelningen. Vilken succé! De tre stora dundrade in i affären, Limpan och jag smög efter för vi ville ju se hur det gick för dem.

Vid mjölken:
Emil: – Hur många ska vi ta?
Mika: – Två!
Emil: – Jag tror vi tar tre för vi dricker ganska mycket mjölk.
Sigge: – Men om vi tar fyra så kan mamma göra pannkakor ikväll.
Emil: – Då tar vi fyra mjölk.

Sen gick de vidare till frukten.
Emil: – Sigge vad vill du ha för frukt?
Sigge: – Äpplen.
Emil: – Då får du ta lagom många äpplen. Mika vad tycker du om för frukt?
Mika: – Jag tycker om päron.
Emil: – Då får du ta päron men bara två för det är ingen annan som tycker om det. Vad tycker Linus om?
Sigge: – Han tycker om bananer!
Emil: – Då tar jag bananer.
Sigge: – Vad tycker du om Emil?
Emil: – Jag tycker mest om clementiner.
Sigge: – Då får du ta clementiner men ta många så det räcker till mamma och pappa.

Underbara barn. Sen frågade de en gammal tant om hon kunde läsa ett jättelångt ord åt dem och det gjorde hon gärna. Matlagningsgrädde stod det och tanten följde med barnen och hjälpte dem att hitta och få ner förpackningen.

Limpan och jag smög tillbaka till leksaksavdelningen och ganska snart kom resten av gänget också. Sigge hade tagit en påse skorpor fast det inte stod på lappen men det var ju slut där hemma. Den killen har koll kan man säga.

Jag berömde barnen och sa att de klarat uppdraget jättebra. Då säger Sigge att nästa gång kan Linus och jag vara på leksaksavdelningen hela tiden istället för att smyga på barnen. Och jag som trodde att de inte sett mig!

Något fint kort har jag inte på shoppinggänget eftersom de handlade utan mig. Med vad sägs om ett gäng ridandes på Linus käpphäst?

20130118-081103.jpg
Eller kanske en storebror med strumpöron?

20130118-081203.jpg

/Susan

