Kallt, soligt och ett gäng positiva barn och hundar. Kan ju inte bli bättre.
Jag och Veronica hade stämt träff vid Nettans ridhus för att köra ett agilitypass tillsammans. Jag packade in hela barnaskaran i bilen, förutom Emil som var i skolan, tillsammans med Ajax, två dockvagnar och så dockorna Hej-Hej, Hilda, Hanna och Docka och styrde sen kosan mot ridhuset.

Vi bar in en massa hinder och barnen hjälpte till som vanligt. De är riktigt duktiga på att arbeta.

20130124-210054.jpg
Publiken installerade sig på ”läktaren” medan Nys visade ett urval av alla sina konster och fick applåder i massor.

20130124-210240.jpg

Barnen skötte sig utmärkt medan Veronica körde Nys. De matade sina bebisar med välling och pratade ganska tyst med varandra.
Annat var de när jag körde Ajax. Då travade de runt på banan, var i vägen och köade för att få köra Ajax. Både Sigge och Mika körde olika hinderkombinationer med Ajax och han har verkligen en ängels tålamod. Hoppade, hoppade och hoppade utan att krångla det minsta. Det enda han krävde var en godbit efter varje insats och barnen älskar att mata honom med godis så kravet uppfylldes utan knussel.

Sen fick jag köra Kat, Veronicas BC. Vi passade henne en helg när hon var i höglöp, Ajax kär upp över öronen i henne och Danka som mest ville prygla sin konkurrent om de inte var ute för då gick det bra att leka. Ungarna älskade henne trots att jag sagt att vi skulle passa en Kat och de förväntade sig något litet, fluffigt som mer lät mjau än voff.
Hon botade Linus från sin hundrädsla. Han hade liksom inte fattat att Ajax och Danka var hundar, de fanns ju här före honom och har varit som vilka syskon som helst. Om man bortser från helkroppsbehåringen, att det enda de kan säga är voff och att de äter i skålar som står på golvet. Efter första dagen kunde Linus ropa på Kat, få med henne upp i soffan och sen låg de där och tittade på barntv tillsammans.

20130124-211639.jpg
Så det är väl bara att erkänna att trots att jag aldrig skulle drömma om att skaffa en BC så har Kat nästlat sig in i mitt hjärta. Hon är så cool, så söt, så rolig och så påhittig. Dessutom väldigt rolig att köra agility med. Det var ju första gången och Veronica och jag kör ju inte precis likadant men ändå så gick det riktigt bra. Hoppas nu att få köra henne fler gånger.
Ajax får barnen ta över, han sköter sig bättre med dem än med mig. Antagligen för att de ger honom mer gottisar och sen är de mycket roligare än vad jag är. Risken är ju obefintlig att han skulle möta mig i en tunnel….

När vi tränat klart körde vi upp och tog in hästarna. Idag ledde Mika och Sigge in Lukas på egen hand. Jag gick visserligen bredvid men höll inte i vilket barnen tyckte var en stor framgång och jag håller med.

Nu sover barnen sen länge och jag måste göra tråkiga vuxensaker i form av tvätthängning och disk.
/Susan

