IMG_2674Höstlovets första dag och barnen var sugna på att bygga en koja och inte vilken koja som helst. Passade mig utmärkt eftersom regnet öste ner och jag inte hade minsta lust att ge mig ut med barnen i regnet. Det spelar ingen roll att alla äger bra regnkläder, ibland har man bara inte lust.

Barnen tog sina fyra små stolar och la ett kompostgaller som tak och hängde över filtar. Fint blev det men litet, alldeles för litet för fyra scoutstugekamrater. Då kom jag på att det faktiskt stod ett helt gäng med kompostgaller bakom huset som de kunde ta in och använda sig av om de ville. Regnkläder drogs på, kompostgaller efter kompostgaller släpades in i huset, torkades av och fördes in i barnens rum. Till sin hjälp fick de massor av buntband i vackra färger att fästa ihop gallren med.

IMG_2678

Jag fick hjälpa till lite när taket skulle på men resten klarade de på egen hand. Scoutstugan blev perfekt! Några filtar på taket och sen var det vara att inreda. Madrasser, liggunderlag, kuddar, små stolar, spisen, sovsäck och täcken skulle in och sen var det ju lämpligt att ha en sopppåse och en kompost också.

Snyggt och prydligt och plats för alla blev det när allt var på klart. Ända fram till lunch var barnen fullt upptagna med att leka i sin scoutstuga, de var så sams och samarbetade så jag kunde pyssla med mitt i köket och bara njuta av att lyssna på dem. Emil hade föreläsning om hur jorden skapades och hur alla länder blev länder, sen fortsatte han med hur växterna får syre och hur man ska leva miljövänligt. Småsyskonen lyssnade och förhoppningsvis lärde de sig en del också. Det är bra att ha en storebror som har koll på läget.

 

IMG_2684Tidigt bestämde barnen att de skulle tillbringa hela dagen i scoutstugan vilket inkluderade lunchen. Jag lagade till lite scoutmat i form av makaroner och köttbullar med gurka och så lite ketchup till. Hade det varit på riktigt skulle jag ha lagat maten på stormkök berättade Emil men sa samtidigt att jag kunde få dispens för denna gången. Han är ju riktigt snäll den ungen!

När eftermiddagen närmade sig blev det klart att alla barnen skulle sova i scoutstugan vilket jag tyckte var en utmärkt idé. De förberedde sina sovplatser, diskuterade länge och väl vem som skulle sova var och hur madrasserna och täckena bäst skulle placeras.

Det är ju inte bara så att man kan gå och lägga sig hur som helst i en scoutstuga. Emil höll koll och berättade att man skulle lägga sina egna saker framför sin sovplats så man visste var man hade dem.

IMG_2700Den aviserade stormen började sitt intåg framåt femtiden, det blåste ordentligt och de stora granarna utanför gungade betänkligt. Anders hade åkt tidigare från jobbet, en omtänksam chef hade skickat hem dem för att arbeta hemifrån.

Ju mer det började blåsa desto mer började några av scouterna ångra sitt val av sovplats. Sigge och Linus frågade så snällt om de fick sova i min säng och visst fick de det. Händer ju inte så ofta och jag förstår att de tyckte stormen var läskig.

Emil och Mika däremot skulle absolut sova i scoutstugan så de kröp ner i Emils sovsäck och så läste Emil några böcker för Mika. Anders och jag satt vid köksbordet och spelade spel i stearinljusens vackra lågor. Elen hade försvunnit och stormen jobbade för fullt utanför knuten. Efter en stund kom både Mika och Emil tassande och sa att det lät läskigt utanför huset. De passerade oss vid köksbordet och hittade varsin plats i vår säng.

IMG_2705

Anders rastade hundarna på gräsmattan utanför huset och uppäckte att en gran blåst ner över carporten och husvagnen. När han kom in öppnade vi en flaska vin för vi kunde ändå inte åka någonstans, bilarna var ju blockerade av en stor gran. Kvällen tillbringade vi vid köksbordet spelandes spel och jag vann och vann och vann. Om jag nu minns helt rätt, det gör jag säkert.

Och i sängen somnade så småningom hela barnaskaran huller om buller tillsammans med Danka och Ajax som också tryckte ner sig där. Härligt gäng vi har, de är så söta när de sover och annars också för den delen.

IMG_2715

Morgonen kom och för att komma iväg på jobb fick Anders fick klä på sig sågarkläderna och ta fram motorsågen för att ta ner granen som trillat framför carporten. Det var bara den granen och en till som trillat in i vår trädgård, övriga stod vackert kvar på sin plats. Suck, jag hade ju hoppats att ett helt gäng granar hade blåst omkull så vi fick lite mer sol över vårt ställe men stormen ville tydligen annorlunda.

 

IMG_2719

Emil bestämde sig för att hjälpa skogsägaren, tillika vår granne, med att kvista av den stora granen som låg in i vår trädgård. Med en fogsvans arbetade han nästan hela dagen med att kvista av granen och lägga alla grenarna i en stor hög vid sidan om. Snacka om att kunna jobba hårt när man tycker att det är roligt.

Själv passade jag på att rensa grusgången för den har liksom växt igen under åren och ingen av oss har gjort något åt det. Men nu var det ju så mjukt i marken efter allt regn så snart är den helt klar och har fina kanter igen och blir betydligt bredare än tidigare.

 

IMG_2720Barnen passade på att dra fram sina cyklar, sparkcyklar och Bobby-cars när det ändå var så varmt och härligt att vara ute. Dagen efter stormen blev frukostarnas dag för vi hade ingen ström så därför blev det mycket mackor och flingor att äta. Men ingen klagade utan tyckte bara att de var spännande. Framåt eftermiddagen kom elen tillbaka men då hade vattenpumpen lagt av så den fick Anders fixa när han kom hem från jobbet. Så sent på kvällen när jag kom hem efter att ha haft ett joggingpass och styrketränat på Friskis och Svettis så kunde jag duscha och dricka en efterlängtad kopp te uppkrupen i soffan.

Susanne och Lars, våra härliga Danska grannar, ni kan ta det helt lugnt för alla era små hus står oskadda efter stormen, Vi har varit uppe och sett till dem. /Susan

