005Jul, jul härliga jul! Inte ens bristen på snö kunde dämpa julstämningen. Vi började morgon hemma med paketöppning vilket är en förutsättning för att vi ska klara dagen med alla våra sinnen i behåll. Det är väl mest jag som är paketgalen får jag nog erkänna, barnen är relativt behärskade medan Anders har en självbehärskning som är värd att avundas.

Eftersom Anders sålde Ricke-Picke bilen till skroten (vilket jag ALDRIG kommer glömma!) så såg jag till att tomten gav barnen ett Wii U spel och Disney infinty. Glada blev de och spelade gjorde vi länge, länge och kul hade vi. Ett kortare avbrott för lunch och ombyte till finkläder gjorde vi innan spelandet fortsatte.

15.00 satt vi bänkade framför tv:n och njöt av Kalle och hans vänner. Spelar nog ingen roll hur gammal jag blir för Kalle vill jag nog ändå se en stund. Resten av kvällen tillbringade vi, som alltid, hos Nettan och Bertil. Gammelmorfar Erik var också med, kanske lite tröttare än vanlig men fortfarande med i diskussionerna även om kroppen är trött och inte helt sammarbetsvillig.

024

 

Mat, mat och mera mat blev det. Gott men mycket. De små barnamagarna mättades snabbt och sen började den stora väntan på tomten. Vi väntade och tjafsade och väntade och tjafsade och väntade och när tjafset äntligen var ändat skymtade vi tomten långt, långt borta i regnet som föll.

 

028Tomten var ovanligt tystlåten, antagligen var han ganska utmattad efter att ha delat ut så många julklappar. Tänk vilket arbetsbörda han måste avverka på en enda dag. Tufft och inget joggg jag skulle vilja ta över.

 

 

 

050

Barnen är inte så hysteriska när de öppnar paketen faktiskt. Alla sitter koncentrerade med sin hög och sen kryper de runt på golvet och kollar in de andras klappar. Jag tror att tomten lyckades i år igen, alla verkade väldigt nöjda.

 

 

 

 

 

 

032

Linus hade, dagen till ära, klätt upp sig i sina finaste kläder som han själv inhandlat på Polarn och Pyret. Det är ju gult som gäller och märkligt nog finns det inte så jättestort utbud vad det gäller gula kläder. Men han föll som en fura för denna stass och jag fick hala upp plånboken och betala kalaset.

Nöjd med klädseln och nöjd med paketen.

 

 

 

 

042

Tomten har nog lättast att komma på julklappar till Sigge för handlar det bara om kök eller camping så är det helt rätt. I år fick han en husbil och den var väldigt populär.

 

 

 

029Hela gänget samlat med tomten i centrum precis som det ska vara på julafton!

För att ingen skulle gå hem hungrig, vilket är helt osannolik att det skulle hända efter den julmiddagen, spädde vi på med lite Ris a la malta med saftsås. Mums, kan inte annat än gilla det men man orkar inte mycket.

 

060

 

 

 

073

 

Något som aldrig blir tråkigt är att leka vilket liksom ingår i julaftonsprogrammet. I år fick barnen Twister av Nettan m familj och alla var ju tvugna att delta. Dennis, Jennifer och Joanna utkämpade en syskonkamp medan Tim hjälpte Sigge att snurra på pilen och tala om vilken hand eller fot som skulle flyttas till vilken prick. De kämpade tappert alla tre men om jag inte minns fel var det Joanna som gick segrande ur kampen.

 

084

En nackdel i det här spelet är att vara kort, samtidigt som det kan vara en fördel. Nettan och Mika tävlade länge och hamnade i de konstigaste ställningarna där ingen trodde att de skulle stå kvar. Men de var envisa bägge två och ingen ville ge upp men till slut drog Mika det kortaste strået då hennes ben var för korta för att nå fram till rätt prick. Bra kämpat bägge två!

Med fyra trötta men glada barn återvände vi hem. Den längsta tiden tar att packa in alla barn och paket i bilen, själva resan hem tar max tre minuter. Väl hemma landade barnen ganska snabbt i säng och tystnaden spred sig över huset, vilket går ganska fort eftersom det är så litet, huset alltså.

Vid den här tidpunkten infaller dagens tredje och sista julklappsutdelning. Bara Anders, jag och hundarna som delar på paket, dricker glögg (inte hundarna) och njuter av stunden.

 

091Russllarna tyckte att Fixa var ganska usel på att öppna paket så de tog över föreställningen fullständigt och öppnade alla paketen. Själv tycker jag att Fixa var duktig för hon försökte ju i allafall, det var ju första julen för hennes del och hon kommer säkerligen bli en suverän paketöppnare framöver. Det var Mika, Linus och jag som hade handlat julklappar till hundarna för vi insåg ju att tomten hade fullt upp med klappar till alla barnen.

 

 

Jag fick flera fina julklappar så jag måste, trots allt, varit ganska snäll under året som gått.

105Nu längtar jag bara efter SNÖ!

/Susan

