….med tanke på att Anders är i Spanien. Men vi väntar fortfarande spänt på när och vad som ska hända för det händer ju alltid något alldeles extra när pappan i huset är på resande fot.

I måndags när jag skjutsade Sigge till Kulturskolan där han spelar trumpet meddelande han att han skulle sluta spela trumpet. Varför? För att det var inte roligt längre, kanske krävdes det lite mer träning än han tänkt sig eller så var han nöjd med en och en halv termins trumpetande. Han fick följa med upp till sin lärare och berätta att han inte ville fortsätta och så lämnade han sin lånade trumpet och så var det bra med det. Han verkade lättade medan jag tyckte att det var jättesynd att han slutade, han var ju så duktig och så hade han ju som plan att spela på vårt bröllop. Ja, ja nu får vi väl ha ett bröllop utan trumpetande helt enkelt. Svårare än så behöver det ju inte vara.

Igår, tisdag, morse utbröt ett mindre världskrig vid frukostbordet. Själv stod jag och borstade tänderna i badrummet när jag hörde världens liv från köket, gap och skrik. På mindre än en sekund var jag framme vid kombattanterna, Emil och Linus, och kunde sätta stop för vidare världskrig. Emil blödde från ett sår på näsryggen och Linus blödde från ett litet sår på handleden. Vad hade hänt? Jo så här var det förklarade Linus: – Nummer 1: (här håller han upp ett litet finger rakt upp i luften) så sa jag till Emil att han skulle tugga med öppen mun. Nummer 2: (två små fingerar åker upp i luften) sa jag att han skulle dö. Då kastade han en kniv på mig.
Ånej sa Emil, jag kastade ingen kniv jag slängde din smörgås på golvet och då kastade du en kniv som landade på min näsa så den sprack!
Men det var ett SKÄMT skriker Linus, tänker en stund och säger: -Fast inte nummer 1. Och du KASTADE en kniv på mig!!
Nej sa Emil jag kastade en kniv och en gaffeln!!

Fick plåstra om Emils näsa och upptäckte då att jag inte hade några stripes hemma, suck det ska man alltid ha om man har barn i huset. Fick improvisera för att få ihop såret någorlunda snyggt. Sen fick även Linus ett plåster på sin handled och bägge två förpassades från matbordet till sina rum där de fick klä sig för att hinna med skolbussen.

När vi gick till bussen var dock alla vänner igen och glada och skuttiga. Så skönt att deras små världskrig är snabbt övergående, lika snabbt som de blossar upp.

När barnen åkt iväg med bussen packade jag in hundarna och massa grejer i bilen och for till Loutshallen där det var hundträning för hela slanten.

Kvällen blev ganska lugn, det blev hamburgare till middag, tänkte att det var bäst att skriva det så alla ni som vet att jag inte är någon mästerkock ändå kan känna er lugna, barnen har fått kvällsmat. Sen for Emil och jag till Ängelholm, han skulle på scouterna och jag fick handla lite under tiden. Resten av barnen var ensamma hemma med förmaningen att det klockan åtta skulle byta om och borsta tänderna så de kunde hoppa i säng direkt när vi kom hem. Det blev sen läggning och de små somnade på en gång medan Emil, Sigge och jag la oss i min säng och tittade klart på filmen vi påbörjat igår. Det var Emils tur att sova hos mig så Sigge fick vackert tassa till sin egen säng när filmen var slut. Kvällsrastning av hundarna och sen somnade även jag.

/Susan

