Det är verkligen inte varje dag man får gå på 100-års kalas. Även om jag nuförtiden, genom mitt jobb inom hemtjänsten, får umgås med fler 100-åringar än jag kan räkna på min ena hands fingrar så har jag aldrig varit på ett 100-års kalas. Ni vet ett sånt där kalas där åldrarna spänner sig från pytteliten till 100 år. Rejäl spännvid liksom.

Den 17 maj fyllde gammelmorfar Eric 100 år och vi firade honom tillsammans med släkt och vänner. Eric är fortfarande ganska pigg i huvudet även om kroppen efter många års hårt arbete har tröttnat något.

18519990_10154628995973589_2053468059736161466_n

Festligheterna pågick hela dagen lång, många kom för att gratulera. Barnen hade dekorerat varsitt ljus till gammelmorfar och när jag skulle hjälpa Linus att slå in sitt såg jag att han fått dit inte mindre än tre nollor efter ettan. Jag sa att det bara var två nollor i hundra och Linus såg väldigt förvånad ut men fann sig snabbt och frågade hur mycket han hade skrivit. Ettusen sa jag och då svarade han att då får gammelmorfar lov att leva väldigt länge till och så var det slutdiskuterat. Det behöver ju inte va svårare än så.

Den 28 maj fyllde Mika, äntligen tyckte hon själv, åtta år. Så nu har vi en åttaåring i huset igen och det är inget annat än väldigt underhållande på många sätt och vis. Mika fyllde år på en söndag, perfekt enligt henne själv och jag kan inte annat än hålla med.

IMG_1012

Här läser Mika kortet från familjen där det står att hon ska få åka och välja en ny (läs: begagnad) cykel och en ny cykelhjälm. Populär present även om den lilla plastfågeln som sjunger var den stora favoriten. När frukosten var över bytte Mika om för att tillbringa några timmar på golfbanan med mormor. Det gör hon alltid på sin födelsedag, spelar golf på den riktiga golfbanan i Laholm och äter glass. Själv låg jag och sov hela dagen för jag hade jobbat natt.

När Mika återvänt från golfbanan drog hela familjen ner till grannarna för att bada i poolen och förbereda middagen. Själv sov jag klart och när jag vaknade rastade jag hundarna och sen promenerade jag ner till grannarna och anslöt till festandet där.

IMG_1028

Poolbad i solsken, tårtbak, grillmat och massor av härliga skratt. Tror inte Mika kunde ha en bättre födelsedag. Vi sjöng för henne och hon skämdes lite, vilket ingår när man fyller år, och sen åt vi tårtan som hon själv dekorerat.

Framåt kvällningen for vi hem, nattade barnen och så for jag vidare för att jobba natten lång.

Men det kommer fler födelsedagar i år, alla lika viktiga naturligtvis men jag måste väl ändå få slå ett slag för min egen.

Jag fyller 50 år den 4 augusti!

Jag upprepar: jag fyller 50 år den 4 augusti. Så, nu vet ni det. Den 5 augusti kommer jag återgå till att vara 28 år igen men jag vill ju inte missa festligheterna som det innebär att fylla 50, det vore ju korkat.

Så för att ingen ska gå runt och undra och kanske oroa sig lite så kommer jag publicera min önskelista, typ göra det riktigt enkelt för er.

IMG_1035

Tycker själv att den är relativt rimlig, eller? Håller tummarna för barnvaktsönskningen och den där hundhallen men inser samtidigt att jag säkert kommer få ganska många Soda Stream-maskiner.

Jag vill berätta lite mer om barnvaktsönskningen för den innehåller ju en hel del spännande komponenter. Man får bo här, vilket kan vara en upplevelse bara det, och leva flera dagar tillsammans med Mika, Sigge, Linus, Ove och alla hönsen. På vardagarna går barnen i skolan så då får man stiga upp tidigt och se till att de kommer med skolbussen, hela och rena och med rätt packning i sina skolväskor. Det är inte så svårt som det låter, barnen är relativt självgående och vet oftast vad de ska ha med sig. De är dessutom duktiga på att påminna varandra.

På vardagarna, när barnen är i skolan, är man fri att göra vad man vill bara man släpper ut hönsen, rastar Ove och gosar med honom. När barnen kommer hem med skolbussen så kan det ju vara några fritidsaktiviteter man ska skjutsa till men barnen hittar till de flesta, inga problem. Sen ska de ha middag och läggas i tid, typ 20.00, även om de säger att de brukar få vara uppe hur länge de vill. På helgen kan man åka på utflykt eller bara ta en promenad i skogen, ligga i soffan och kolla in en film med barnen eller handla på Ladan.

Hönsen vill ut på morgonen, in på kvällen, ha mat och vatten och så får man plocka in äggen som man med fördel äter upp för det är supergoda. Detta kan alla klara av och känner man sig osäker så frågar man barnen.

Ove vill ju ha sina promenader, ligga utanför hönsgården och vakta, sova i Emils rum även om han kommer hävda att han alltid sover i vår säng vilket naturligtvis inte är sant. Han är totalt okomplicerad att ta hand om och en vänligt själ med stort hjärta.

Vi andra då, vad tänker vi pyssla med denna tid? Jo vi tänkte ge oss ut på en långresa som innefattar bilåkning, hotellsovning, båttur och en massa god mat. Det är alltså jag, Anders och Emil som tänkte tillbringa den här tiden tillsammans.

Så var det sagt, nu vet ni vad jag önskar mig. Har ni några frågor är ni naturligtvis väldigt välkomna att höra av er, jag svarar efter förmåga.

/Susan

